نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 08:31

شنا کردن در استخرهای کشاورزی قزوین ممنوع است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: شنا کردن در استخرهای کشاورزی یا معیشتی که در نقاط مختلف استان احداث می‌شود، ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدحسین عطایی اظهار کرد: شنا کردن در استخرهای کشاورزی یا معیشتی که در نقاط مختلف استان قزوین احداث می‌شود ممنوع بوده چراکه با خطر غرق شدگی و مرگ همراه است.

وی افزود: استخرهای یاد شده عموما از نوع خاکی با پوشش ورق‌های ژئوممبران و دیواره شیبدار است که سطح دیواره آنها به شدت لغزنده و غیرقابل اتکا بوده و بر همین اساس خروج شناگران از استخر با دشواری زیادی روبرو بوده و احتمال بروز حادثه غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه هر ساله در فصل تابستان، با افزایش دما، برخی از کشاورزان و کارگران شاغل در مزارع و باغات، با وجود ممنوعیت اعلام شده به منظور شنا به داخل این استخرها رفته و برخی نیز متاسفانه فوت می‌شوند.

این مسوول ادامه داد: مالکان استخرهای کشاورزی باید به نکات فنی و ایمنی در حاشیه این استخرها توجه کنند و احداث فنس حفاظتی مناسب پیرامون استخرها ضروری است. به طوری که حتی بعد از پایان عملیات احداث و قبل از آبگیری استخرها، فنس کشی اجباری بوده و هرگونه آبگیری استخر مشروط به احداث فنس بوده تا از ورود و سقوط حیوانات به استخرها نیز ممانعت شود.

عطایی خاطرنشان کرد: تابلوی هشدار با این عبارت که استخر متخص کشاورزی بوده و شنا در آن اکیدا ممنوع است، باید در هر چهار گوشه استخر نصب شود.

وی گفت: باید در طرح‌ استخرهای کشاورزی یا ذخیره معیشتی از دهیار روستا مبنی بر نظارت مستمر بر ممنوعیت شنا افراد تعهد گرفته شود و در فصل گرما یک نفر از اهالی روستا به عنوان نگهبان در محل استخر بکارگیری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: توصیه می‌شود در چهارسوی استخرها با هدف کاهش حوادث غرق شدگی طناب‌های گره زده و حلقه‌های نجات به تعداد کافی متناسب با ابعاد استخرها نصب شود. 

این مسوول بیان کرد: هرگونه استخر بدون فنس کشی و یا عدم نصب تابلوهای هشدار، باید ضمن اخطار به مالک یا بهره‌بردار یا دهیار یا شورای اسلامی روستای مربوطه، بلافاصله مراتب تخلف را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت بازرسی گزارش نمایند و این مدیریت‌ها، موظف به انجام پیگیری‌ها و اقدامات حقوقی و قضایی لازم خواهند بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428055

مهمترین اخبار ایران و جهان: