نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 13:41

سفر آقا آغاز تکمیل هندسه قدرت ایران در خلیج فارس بود +فیلم و عکس

در مردادماه 1390 فرمانده معظم کل قوا در سفر به بندرعباس و آنهم در گرماگرم تابستانی سوزان و به فاصله یک سال از ابلاغ انتقال نیروی دریایی سپاه به بندرعباس، کلید توسعه و گسترش یک نیروی دریایی توانمند و در تراز ملت ایران را کلید زدند.

خبرگزاری فارس - هرمزگان؛ مهدی خسروی: گرمترین روزهای تابستان شرجی مرداد بندرعباس در سال 1390، خانواده بزرگ نیروی دریایی سپاه میهمانی دردانه را میزبان بود.

فرماندهی معظم کل قوا به فاصله یک سال از ابلاغ انتقال ستاد نیروی دریایی سپاه به بندرعباس در سال 1389 و آن طور که دریادار علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه روایت می کند از زمانی که نیروی دریایی سپاه با دستور فرماندهی کل قوا به بندرعباس انتقال یافت، پاسداران و خانواده‌های نیروی دریایی درخواست دیدار با رهبر انقلاب در تهران را داشتند. آقا اما فرمودند که من خودم می‌خواهم به دیدار خانواده‌ها بروم.

 

این سفر را می توان سرآغازی بر توجه ویژه تر به ظرفیت های دریایی کشور و توانمندی های نظامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان دانست. توانمندی های منحصربفردی که حالا با گذشت 12 سال از آن انتقال تاریخی ستاد نیروی دریایی سپاه به بندرعباس، شاهد درخشش آنها و ایجاد عمق بازدارندگی و سیادت دریایی برای ایران اسلامی شده به طوری که با وجود ادعاهای گاه و بیگاه آمریکایی ها اما شاهد زوال حضور آنان در خلیج فارس هستیم.

سفری با محوریت بازدید از نیروهای دریایی سپاه و ارتش

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی که 30 بهمن 1388 نیز با سفر به بندرعباس و بازدید از ناو جماران، نکات ویژه‌ای را پیرامون تقویت بنیه دفاع دریایی کشورمان ایراد فرموده بودند، در گرمترین روزهای مرداد 1390 نیز راهی بندرعباس می‌شوند تا ضمن دیدار با خانواده های رزمندگان نیروی دریایی، از ظرفیت ها و توانمندی های نیروی دریایی ارتش و سپاه نیز بازدید کردند.

 

دریادار علی فدوی، فرمانده‌ وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره چگونگی شکل‌گیری این سفر می‌گوید: از زمانی که نیروی دریایی سپاه با دستور فرماندهی کل قوا به بندرعباس انتقال یافت، پاسداران و خانواده‌های نیروی دریایی درخواست دیدار با رهبر انقلاب در تهران را داشتند. آقا اما فرمودند که من خودم می‌خواهم به دیدار خانواده‌ها بروم. ایشان گرم‌ترین زمان را برای این سفر انتخاب کردند. ضمن این‌که این روزها گرم‌ترین روزهای بندرعباس در چند سال اخیر بود. ما در هشت سال جنگ تحمیلی و به‌ویژه در 1.5 سال آخر که با آمریکا در دریا رودررو بودیم، تجربه کردیم که هر وقت فرماندهان و مسئولین در کنار رزمندگان هستند، از شرایط و روال متفاوتی برخوردارند.

 

وقتی رزمنده در کنار خودش و در مقابله‌ با دشمن، فرمانده‌ خود را می‌دید و وقتی فرماندهانی مثل شهید باکری، شهید همت، شهید علی‌رضاییان، شهید مهدوی و ... در کنار رزمندگان خود شهید شدند، این نیرویی فراتر از آن چیزی به رزمندگان ما می‌داد که بتوان گفت یا به تصویر کشید. الان خط مقدم جمهوری اسلامی دریا است. فرماندهی کل قوا هم تأکیدات بسیاری بر این موضوع داشته‌اند. آمریکا به عنوان دشمن ما از یک توانمندی نظامی دریاپایه برخوردار است و سال‌های طولانی با استفاده از توان دریایی خود این روند سلطه را دنبال کرده است. اگر آن‌ها بخواهند حرکتی کنند، احتمالا از دریا خواهد بود. بنابراین طبیعی است که نیروی دریایی باید در برابر دشمن به مقابله برخیزد. بنده در اولین روز انتصاب به فرماندهی نیروی دریایی سپاه در همان جلسه‌ اول به مجموعه‌ نیروی دریایی گفتم که ما دیگر جلسه‌ دوم را در تهران برگزار نمی‌کنیم. پاسداران و خانواده‌هاشان هم مثل همیشه پای کار بودند.

انتخاب زمان سفر در گرمترین روز سال

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده کنونی نیروی دریایی درباره آن سفر می‌گوید: طبق فرموده مقام معظم رهبری ایشان خواستار شده بودند که سفر ایشان در گرم‌ترین روز تابستان به بندرعباس صورت گیرد. از همین رو جدولی از وضعیت آب و هوایی برای معظم‌له تهیه و مقرر شد که این سفر یکم مرداد سال 90 و در گرم‌ترین شرایط آب و هوایی و شرجی بسیار بالا انجام شود.

 

 

وی اضافه کرد: یکم مرداد سال 90 آنقدر هوا در بندرعباس گرم بود که در هنگام بازدید حضرت آقا چه در میدان صبحگاه و چه در کارخانجات نیروی دریایی با وجود اینکه همه از شدت گرما کلافه شده بودند، معظم‌له حتی پیشانی مبارک را از عرق پاک نمی‌کرد و این نشان از صبر و حوصله آقا در شرایط سخت دارد.

سردار تنگسیری در این باره عنوان کرد: ابراز محبت و تشکر به مردم استان و رزمندگان، اهمیت توجه داشتن به مرزهای دریایی جنوب و روشن کردن چراغ‌های حساسیت در ذهن رزمندگان پیرامون مرزهای آبی کشور از دیگر اهداف سفر فرمانده معظم کل قوا به هرمزگان بود.

وقتی لجمن خلیج فارس به سپاه سپرده می شود

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش در طول همه سال های پس از دفاع مقدس برادر گونه در کنار یکدیگر سینه ستبر ملت ایران در برابر دشمنان این آب و خاک بوده اند. شهدای دلاور این دو نیرو گواهی بر شجاعت و رشادت آنان در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی است.

در اصطلاح نظامی، لجمن ( لبه جلویی منطقه نبرد ) نامیده می‌شود. جایی که در مواضع پدافندی به جلوترین حد منطقه‎ای که در آن نیروهای رزمی برای هماهنگی، پشتیبانی آتش و مانور یگانها استقرار می‎یابند، نام نهاده شده است.

 

دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده نیروهای مسلح در هرمزگان سال 90

 

حالا با گذشت بیش از 12 سال از دوراندیشی خردمندانه فرمانده کل قوا در تعیین این  راهبرد فعالانه برای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و مشاهده تجربیات متعددی از مواجهه این نیرو با تروریست‌های فرامنطقه‌ای و نیز با برخی نیروهای خارجی تجاوزکار در خلیج فارس و دفاع تمام قد این نیرو از حریم سرزمینی کشورمان و نیز تأمین منافع ملی در مقابله با دزدی دریایی دشمنان، همگان متوجه عمق نگاه مدبرانه رهبر معظم انقلاب در این زمینه شده اند.

نیروی دریایی به محض دستور رهبری راهی جنوب شد

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه در این زمینه توضیح می‌دهد: این مدال افتخار بر تارک  نیروی دریایی سپاه  برای همیشه می درخشد که به محض صدور فرمان انتقال ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط  معظم له از تهران به بندرعباس و لبیک به آن فرمان حکیمانه و عالمانه و حضور فعال و همه جانبه در نقطه لجمن ،  ثمرات و برکات زیادی  برای نظام اسلامی، منطقه جنوب غرب آسیا و جهان اسلام به همراه داشته است که برخی از آنها این قدر مهم  و استراتژیک است که اصلا قابل بیان نیست.

 

تکمیل هندسه قدرت نیروی دریایی سپاه

با ورود انواعی از تجهیزات رزمی و نوآورانه به نیروی دریایی سپاه در قالب الحاق های 10 گانه، اکنون نیروی دریایی سپاه به قطبی از تراکم قدرت در منطقه تبدیل شده و دانش ساخت و بهره گیری از این تجهیزات به حدی از رشد رسیده که نیروی دریایی سپاه در حال تجهیز شناورهای خود به انواع درهم کوبنده تری از موشک ها با برد بیشتر و قابلیت نقطه زنی در بستر دریا است.

 

نیروی دریایی سپاه با رونمایی از سامانه های پدافندی دریاپایه و نیز انواعی از پهپاد و نیز موشک های ساحل به دریا، توان خود را در گستره وسیعی از قابلیت ها توسعه داده به طوری که در حوزه رزم دریا هم از رزم از راه دور، هم نبرد نزدیک و هم نبرد نزدیک از راه دور به سطح شگفت انگیزی از توانایی دست یافته است که با مولفه ارزشمند ایمان و اراده رزمندگان این نیرو در هم پیوسته و به صحنه قدرت افزایی مدرن بدل گشته است.

 

 

لحظه شلیک سامانه عمود پرتاب نواب در خلیج فارس تازه ترین دستاورد نیروی دریایی سپاه

 

سپاه در خلیج فارس دارای انبوهی از آرایه های متنوع رزمی است که شناورهای تندرو با سرعت بیش از 95 نات با قابلیت موشک اندازی در سرعت بالا در کنار شناورهای جدیدی با قابلیت های پدافندی و رزمی توامان و نیز تجهیزاتی با ماندگاری و تاب آوری بالا و نیز بردهای متنوع با قابلیت رادارگریزی و جنگ الکترونیک در شمار بالا از جمله آنهاست.

تنوعی از آرایه های نیروی دریایی سپاه

 

این رشد توأمان محصول باور رهبر معظم انقلاب اسلامی به توان داخلی و فرزندان غیور ملت ایران در نیروهای مسلح است.

الحاق هایی با طعم شگفتانه

الحاق های متنوع نیروی دریایی سپاه در سال های اخیر همواره با شگفتانه هایی همراه بوده است که نشانه جریان داشتن نخبگی و خودباوری در عمق تفکرات حاکم بر این نیرو است که در سایه وجود تحریم های شکننده خلق شده و حد توقفی نیز برای آن وجود ندارد.

 

 

سپاه در سال های اخیر به شناورهای سنگین تری در کلاس های مختلف تجهیز شده که قادر به انجام مأموریت های ترکیبی است. این تجهیزهای جدید که محصول توسعه همکاری ها با شرکت های دانش بنیان است نیز در سایه تدابیر و فرامین راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی رقم خورده است.

درخشش نیروی دریایی ارتش با اتکای به توان داخلی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در طول یک دهه اخیر با تمرکز بر توسعه توانمندی های خود در ساخت شناورها و نیز ارتقای توان مدیریت میدانی، توانسته چندین شناور مختلف در کلاس موج تولید کند که آغاز آن با ناو جماران بود و این حرکت تا تولید ناو دنا پیش رفت که سمبل افتخار آفرینی ارتش قهرمان در انجام مأموریت 360 شد که حیرت جهانیان را به دنبال داشت.

ناوگروه 360 ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

این نگاه کلان و راهبردی به حوزه دریا در عرصه نظامی که پیشقراول تأمین امنیت ملی در حوزه دریا و بهره مندی از ظرفیت های آن است، به نگاه مکمل دولتمردان در تقویت سرمایه گذاری بر حوزه های ساحلی نیاز دارد تا مردم کشورمان در کنار احساس غرور و امنیت و بهره مندی از آن در حوزه اقتصاد نیز بخصوص در حوزه اقتصاد دریامحور بیش از پیش احساس کنند.

تبعیت از فرامین رهبری معظم انقلاب اسلامی در عرصه نظامی موجب شده تا محصول آن دوراندیشی های حکیمانه را امروز در ابعاد مختلف شاهد باشیم. از دریانوردی دور دنیا و طی شدن اقیانوس های اطلس و آرام به زیر پای دلاوران ایرانی در تأمین امنیت ناوگان تجاری کشورمان در اقصی نقاط دنیا تا ایجاد امنیت پایدار و فراگیر در خلیج فارس و مقابله سلحشورانه با دزدی دریایی تروریست های آمریکایی را باید حاصل آن تدابیر هوشمندانه ای دانست که امروز دشمن را در هر عرصه ای زمین گیر ساخته و دل دوستان انقلاب اسلامی را به آینده گرم و امیدوار کرده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1401555

مهمترین اخبار ایران و جهان: