نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 20:56

شرق لیبی به نیم میلیارد دلار کمک برای مقابله با پیامدهای طوفان نیاز دارد

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که مناطق شرق لیبی به نیم میلیارد دلار برای تعمیر و نگهداری و جبران خسارت آسیب‌دیدگان از طوفان‌ نیاز دارند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، طی روزهای اخیر طوفان حاره‌ای که بر روی دریای مدیترانه تشکیل شده بود، در شرق لیبی مرگبار شد و خسارات زیادی به زیرساخت‌های این کشور وارد کرد، به دنبال این طوفان سهمگین، سیل شدیدی در این کشور به راه افتاد و چند منطقه را به زیر آب برد.

طوفان دانیال از یک موج استوایی در سواحل تشکیل شده است که با همرفت کمی به سمت غرب حرکت می‌کند و سرعت آن در بیشترین حالت به ۱۵۰ مایل در ساعت می‌رسد و تبدیل به یک طوفان مارپیچی شکل یا همان طوفان حلقوی می‌شود و در ادامه رعد و برق‌های شدید همراه با بارش شدید بارا در یک حرکت دایره‌ای را در پی دارد.

شهرهای بنغازی، الجبل الاخضر، البیضا، المرج، درنه و تعدادی از مناطق شرق لیبی بر اثر وقوع طوفان دانیال و باران‌های سیل آسا شاهد خسارات سنگین شده‌اند.

سیل‌های ویرانگر ناشی از طوفان دانیال در شرق لیبی موجب شکسته شدن سدها و فرورفتن چندین شهر ساحلی به زیر آب شده است، در حالی که تخمین‌های اولیه حاکی از نیاز فوری  این کشور به حدود نیم میلیارد دلار برای خانواده‌های مناطق آسیب دیده است.

 

 

سیل ناشی از طوفان دانیال در لیبی باعث کشته شدن بیش از ۳ هزار نفر و مجروح شدن هفت هزار و ۳۰۰ نفر و ناپدید شدن حدود ۱۰ هزار نفر شده است.

محمد الشیبانی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که دولت به یک صندوق بازسازی در مناطق آسیب دیده نیاز دارد، زیرا زیرساخت‌های این مناطق بیش از بیست سال است که شاهد هیچ پروژه سدسازی و جاده‌ای نبوده است.

وی افزود که ایجاد یک صندوق به تأمین منابع مالی خانواده‌ها به عنوان حمایت نقدی برای آنها با توجه نزدیک شدن به فصل سرما کمک می‌کند.

عبدالهادی الاسود، تحلیلگر اقتصادی گفت که وجود تقسیمات سیاسی در کشور لیبی موجب عملکرد ضعیف دولت در زمینه کمک به نجات شهروندان شده است.

 وی در گفت‌وگو با العربی الجدید توضیح داد که مناطق زاغه‌نشین بیشترین آسیب را در نتیجه توقف برنامه‌ریزی شهری از سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص داده‌اند که منجر به ایجاد مناطق کوچک روستایی در دره‌ها و مناطق کشاورزی خارج از طرح‌های شهری شده است.

الاسود در خصوص حجم خسارت‌ها گفت: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این مناطق به نیم میلیارد دلار برای تعمیر و نگهداری و جبران خسارت آسیب دیدگان  نیاز دارند.

شعیب مراجع، شهروند اهل درنه با بیان اینکه خانه خود را در سیل از دست داده و هیچ پناهگاهی ندارد، گفت هزینه ساخت این منزل به حدود ۱۲۰ هزار دینار (حدود ۲۵ هزار دلار) می‌رسد.

وی افزود: در درنه غذا و دارو یافت نمی‌شود، بیشتر خانواده‌ها به شهرهای همجوار آواره شدند و برخی دیگر هم به دلیل تخریب جاده‌های کوهستانی بر اثر سیل امکان ترک روستاهای خود را ندارند.

سلیمان الشاعری‌، یکی از داوطلبان تیم‌های امداد و نجات می‌گوید که مناطق ساحلی در درنه، البیضاء و برخی از روستاهای کوچک در اثر سیل آسیب زیادی دیده‌اند و می‌توان آن را فاجعه‌ای وصف ناپذیر خواند.

مصطفی المصراتی هم با اشاره به کمبود شدید دارو در منطقه درنه و البیضاء گفت: به طور روزانه بر تعداد خانواده‌هایی که به کمک نیاز دارند در سایه محدودیت امکانات افزوده می‌شود.

 

بسیاری از منازل، خودروها، ساختمان‌ها و جاده‌ها در شرق لیبی و به خصوص شهر درنه بر اثر سیل آسیب دیدند و جریان برق و ارتباطات در مناطق مختلف آسیب دیدند، شهر البیضاء و درنه از کنترل خارج شده و شرکت مخابرات سرویس خود را به صورت رایگان برای شرق لیبی باز کرده تا درخواست کمک‌های اضطراری برای اهالی آنجا ممکن شود.

* یک چهارم درنه ناپدید شده است

هشام ابوشکیوات، وزیر هواپیمایی مدنی در دولت شرق لیبی امروز سه‌شنبه گفت:  سیل حدود یک چهارم شهر درنه واقع در شرق این کشور را پس از فروریختن سدها بر اثر طوفان شدید ویران کرد و تاکنون بیش از هزار جسد در این شهر پیدا شده است.

 

 

وی افزود: وقتی می‌گویم ۲۵ درصد شهر ناپدید شده، اغراق نمی‌کنم، بسیاری از ساختمان‌ها فروریخته است.

ساکنان محلی شهر درنه گفتند که این منطقه آب، برق و خدمات ارتباطی ندارد و برخی از اهالی هنوز در شهر هستند و برخی هم هنوز در زیر آوارند و تیم‌های امدادی در جستجوی آنها هستند.

در کلیپ‌هایی که برخی از ساکنان در مناطق البیضاء و درنه گرفته‌اند، از آبگرفتگی خانه‌ها و رسیدن سطح آب به حدود یک متر کامل شکایت می‌کنند.

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که مبلغ دو میلیارد دینار(۴۴۶ میلیون دلار) برای صندوق بازسازی شهرهای بنغازی و درنه اختصاص داده است.

یک مسئول هلال احمر در شهر توکره نیز در گفت‌وگو با الجزیره وضعیت شهر درنه را فاجعه بار توصیف و تاکید کرد که هیچ نشانی از حیات در آنجا وجود ندارد.

وی افزود: در درنه هیچ امکاناتی برای مقابله با اثرات سیل عظیمی که این شهر را درنوردیده و خسارات جانی و مادی زیادی به دنبال داشته است، وجود ندارد.

یک مسئول لیبیایی گفت که شبکه راه‌ها و پل‌ها در شهر درنه در شرق لیبی کاملا بر اثر طوفان تخریب شده و هزینه بازسازی آن بالغ بر ۵۶ میلیون دلار برآورد شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1497155

مهمترین اخبار ایران و جهان: