نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 17:51

بهره برداری ۷پروژه عمرانی ثبت اسناد و املاک در سیستان وبلوچستان

زاهدان- در راستای اجرای مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضائیه، هفت پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، مراسم افتتاح ۷ پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان سیستان و بلوچستان صبح امروز پنج شنبه با حضور «حسن بابایی»، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حجت‌الاسلام «علی مصطفوی نیا» رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اعضای شورای قضائی، معاونان رئیس دادگستری، مدیران سازمان‌های تابع و وابسته این استان در جلسه شورای قضائی استان برگزار شد.

حسن بابایی در مراسم افتتاح هفت پروژه عمرانی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: مطابق سفر رئیس قوه قضائیه در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌های میدانی از شهرستانهای مختلف این استان، نبود واحدهای ثبتی یکی از مشکلات و نواقص ملاحظه شده بود که این موضوع جز یکی از مصوبات سفر ریاست قوه قضائیه قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با استانداری استان و تأمین زمین از سوی مسکن و شهرسازی، موفق به افتتاح

۷ واحد ثبتی در شهرستانهای میرجاوه، دلگان، مهرستان، گلشن، لاشار، فنوج و کنارک شدیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به پهنه قابل توجه استان سیستان و بلوچستان و بعد مسافت ادارات مختلف شهرستانهای این استان، مراجعان شهرستان دلگان برای انجام امورات ثبتی باید با طی مسافت ۱۵۳ کیلومتری به شهرستان ایرانشهر مراجعه می‌کردند ولی امروز با افتتاح این هفت واحد ثبتی در شهرستان‌های استان، بسیاری از مشکلات مردم در حوزه واحدهای ثبتی برطرف خواهد شد.

بابایی گفت: احداث واحدهای ثبتی در هفت شهرستان استان سیستان و بلوچستان بدون پرداخت هزینه برای عرصه بوده و ۳۰ نیرو به استان اختصاص داده شده، بنابراین در زمینه تخصیص نیرو مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و حمایت‌های خود از واحدهای ثبتی را بیش از گذشته انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: علاوه بر هفت واحد ثبتی که امروز افتتاح شد، احداث نه واحد ثبتی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته که هفته قوه قضائیه سال آینده افتتاح خواهند شد و تمام شهرستانهای استان دارای واحد ثبتی خواهند شد و استان سیستان و بلوچستان جز معدود استان‌هایی خواهد بود که در تمام شهرستان‌ها واحدهای ثبتی فعال خواهد داشت.

بابایی بیان کرد: اعتبارات، هزینه‌ها و امکاناتی که به استان سیستان وبلوچستان اختصاص داده‌ایم در مقایسه با سایر استان‌ها بی‌نظیر بوده است بسیار اعتبارات جهشی و امکانات فناورانه در استان پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در جریان سفر امروز مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای توسعه فیبر نوری برای واحدهای ثبتی و مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات فناوری در اختیار استان قرار داده‌ایم همچنین برای احداث واحدهای ثبتی که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده بودیم مقرر شد که برای تکمیل واحدهای ثبتی از حیث محوطه و سایر ملزومات اداری مجدداً مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهیم، امیدواریم با تخصیص این اعتبارات شاهد رشد و شکوفایی در بحث عملیات ثبتی باشیم.

وی ادامه‌داد: ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی استان سیستان و بلوچستان از حیث حدنگاری منابع طبیعی دارای اسناد حدنگاری است. قریب به ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان دارای اسناد حدنگار هستند مخصوصاً در شهرستانهای مرزی آمار حد نگاری اراضی زراعی به ۸۰ درصد نیز رسیده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اسناد حد نگاری به دستگاه متولی یعنی منابع طبیعی تحویل داده می‌شود هرگونه دخل و تصرف در اراضی ملی بدون اجازه دستگاه متولی و بدون طی مراحل قانونی جرم تلقی می‌شود و در مواردی که این تصرف به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته و با اقدامات سایر گروه‌ها و افراد انجام می‌شود به عنوان یک جرم سازمان یافته تلقی می‌شود و نباید اجازه دهیم انفال و منابع طبیعی توسط اشخاص ذی نفوذ مورد تصرف قرار گیرد.

بابایی تصریح کرد: حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی یکی از بحث‌های مهم در جلسه شورای قضائی استان بود که توسط رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مطرح شد در این باره اقدامات قضائی بسیار خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی جز یکی از راهبردهای کلان قوه قضائیه است به طوری که در استان البرز در بحث خلع ید از عرصه‌های مجاور رودخانه کرج، اولین دستگاهی که اقدام به قلع و قمع کرد قوه قضائیه بود، بنابراین دستگاه قضائی در رفع تصرف از عرصه‌های ملی با هیچ شخص، نهاد و دستگاهی تعارف ندارد، دادستان‌ها و رؤسای کل استان‌ها اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1466599

مهمترین اخبار ایران و جهان: