نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 11:09

رئیس جمهور سابق برزیل تا سال ۲۰۳۰ از تصدی پست دولتی منع شد

پس از آنکه یک دادگاه فدرال ادعاهای رئیس جمهور سابق برزیل درباره سازوکار رای‌گیری در این کشور را بی‌اساس دانست، او را تا سال ۲۰۳۰ از تصدی پست دولتی منع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ژائر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل به حکم دادگاهی فدرال، برای مدت هشت سال از تصدی پست دولتی منع شد؛ این دادگاه او را به سوءاستفاده از قدرت در سمت رئیس جمهوری محکوم کرد.

دادگاه عالی الکتروال برزیل دیروز (جمعه) در حکمی اعلام کرد که بولسونارو در آغازین روزهای رقابت انتخاباتی در اکتبر ۲۰۲۲ و همزمان با برهه‌ای که همچنان رئیس جمهور بوده، قوانین را نقض کرده است. قضات این دادگاه، با اشاره به حادثه‌ای که پارسال رخ داد و در جریان آن، او دیپلمات‌های خارجی را دعوت کرده و درباره نقاط ضعف ادعایی سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل، به آنها هشدار داده بود، ادعاهی وی را «کذب و دروغ‌پراکنی» توصیف کردند.

بندیتو گونکالوز، یکی از پنج قاضی دادگاه، بولسونارو را به ادای «دروغ‌های هولناک» و «اظهارات فریبکارانه» متهم کرد و به گفته وی هدف رئیس جمهور سابق برزیل از این دروغ‌ها «برانگیختن احساس هراس جمعی» در بین رای‌دهندگان بوده است.

وکلای بولسونارو اذعان کرده‌اند که رئیس جمهور وقت برزیل، در جریان ملاقات با دیپلمات‌های خارجی «به شدت صریح» بوده اما مدعی شدند که او صرفاً در راستای «بهبود» سازوکار رای‌گیری در این کشور کار می‌کرده و حرف‌هایش از سر خیرخواهی بوده است. بولسونارو بعدها حکم روز جمعه را «خنجر از پشت» توصیف کرد.

بولسونارو پس از شکست در رقابت با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور کنونی برزیل، مدعی شد که آرای وی ربوده شده و بروز «اختلال»، هزاران دستگاه اخذ رای الکترونیکی را تحت‌الشعاع قرار داده است. حامیان وی به خیابان‌ها آمده و با مسدود کردن بزرگراه‌ها دست به شورش زده و هشتم ژانویه یعنی یک هفته پس از مراسم تحلیف لولا، به کاخ ریاست جمهور برزیل یورش بردند. لولا شخصاً بولسونارو را به تلاش برای کودتا متهم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321099

مهمترین اخبار ایران و جهان: