نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 09:31

خرید تضمینی ۱۵۷ هزار تن گندم کشاورزان کرمانشاهی

کرمانشاه- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کرمانشاه از پرداخت بیش از ۹۲ درصد از مطالبات کشاورزان گندمکار کرمانشاهی خبر داد.

علی ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خرید تضمینی گندم از گندمکاران، اظهار کرد: روزانه بیش از ۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرمانشاهی به صورت تضمینی خریداری و وارد سیلوهای استاندارد استان کرمانشاه می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در مناطق معتدل استان کرمانشاه از مرز ۱۵۷ هزار تن گذشت، افزود: از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون بیش از ۱۵۷ هزار و ۵۳۵ تن گندم از کشاورزان استان کرمانشاه با نرخ مصوب هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد کل مراکز خرید تضمینی در استان کرمانشاه ۶۱ مرکز شامل هفت مرکز دولتی، ۴۰ سیلوی بخش خصوصی و ۱۴ مرکز مباشرین تعاونی روستایی پیش، بینی و آماده سازی شدند که هم اکنون پنج مرکز خرید تضمینی دولتی، ۲۰ مرکز سیلوی بخش خصوصی و پنج مرکز مباشر تعاون روستایی در حال خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستند.

ملکشاهی ادامه داد: با آغاز برداشت گندم در سایر نقاط استان سردسیر و معتدل دیگر مراکز نیز با توجه به نیاز، فعالیت خود را برای خرید گندم گندمکاران آغاز خواهند کرد.

وی به تشکیل ششمین جلسه کمیته برداشت استان کرمانشاه در اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت مطالبات گندمکاران استان تاکنون بیش از یک هزار و ۵۶۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون تومان از مطالبات کشاورزان کرمانشاهی بالغ بر ۹۲ درصد از کل مطالبات ثبت شده در سامانه بانک مربوطه پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در مورد پیش بینی خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، بیان کرد: در ابتدا پیش بینی می‌شد که ۶۰۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه از گندمکاران خریداری شود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این مقدار افزایش یابد و مقدار بیشتری گندم از کشاورزان کرمانشاهی خریداری گردد چرا که تا امروز نیز شاهد رشد ۲۱ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

ملکشاهی اضافه کرد: میزان گندم مورد نیاز استان کرمانشاه در سال حدود ۲۵۰ هزار تن برآورد شده که با توجه به جمعیت کل این استان سالیانه این میزان گندم برای تولید آرد گندم توسط ۱۴ کارخانه آرد سازی فعال مورد فرآوری و تبدیل به آرد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مازاد گندم ذخیره‌سازی استان کرمانشاه با توجه به برنامه حمل اعلامی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های تهران، البرز، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، نوار شمالی کشور و..... صادر می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی در استان بیش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در ۲ بخش دولتی و خصوصی است که در این استان شاهد پیشرفت صنعت سیلو سازی نسبت به میانگین کل کشور هستیم و با توجه راه اندازی پایانه حمل و نقل ریلی گندم در شهرستان کرمانشاه گامی بلند در راه تجلی اقتصاد مقاومتی برداشته شده است.

ملکشاهی افزود: کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، هزینه پایین‌تر جابجایی کالا، آلایندگی کمتر و کاهش هزینه‌های سوخت از مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی بوده که از ابتدای راه اندازی این پ پایانه تاکنون بیش از ۱۹ هزار تن گندم از مبدا استان کرمانشاه به مقصد چند استان شامل سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و تهران حمل شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312255

مهمترین اخبار ایران و جهان: