نیوز سیتی!
11 فروردین 1402 - 09:47

از پرهیز از حضور مسافران در ییلاق‌ها تا احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران مازندران بیان اینکه حضور مسافران در محورهای استان زنگ هشداری جدی است، گفت: باتوجه به اینکه مسافران با ارتفاعات استان آشنا نیستند باید توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند که خیلی نقش دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به شروع بارش باران و برف طی امروز و فردا اظهار کرد:  گذر جمعه به شنبه باتوجه به بارش باران و همچنین برف در ارتفاعات و کاهش ۷ تا ۱۵ درجه‌ای دمای هوا به‌ویژه  ارتفاعات کندوان و هراز مازندران را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه حضور مسافران در محورهای استان زنگ هشداری جدی است، افزود: باتوجه به اینکه مسافران با ارتفاعات استان آشنا نیستند باید توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند که توجه به هشدارها در سلامت آنها خیلی نقش دارد.

 مدیرکل مدیریت بحران مازندران با تاکید بر اینکه مردم و مسافران از تردد غیرضروری در کوهستان‌ها و مناطق ییلاقی استان پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: باتوجه به کاهش دما و بارش برف و درصورت ضرورت برای حضور در ارتفاعات حتما گذر جمعه به شنبه در ارتفاعات استان حضور نداشته باشند؛ چراکه اوج فعالیت این سامانه سرد و بارشی است. 

محمدی تصریح کرد: نفوذ توده هوای سرد و تنش دمایی و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه دما طی روز جمعه  و تداوم کاهش دما طی روز شنبه موجب بروز خسارت به محصولات کشاورزی استان مازندران می‌شود. 

وی یادآور شد: باتوجه به احتمال خسارت به محصولات کشاورزی استفاده از محلول‌های ضدسرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه، مصرف کود‌های اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان توصیه می‌شود. 

مدیرکل مدیریت بحران مازندران بیان کرد: برای مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین نیز از دیگر موارد مورد توجه است. 

محمدی گفت: خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغ‌ها (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) و پرهیز از مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، نیز از موارد مورد توصیه است. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1118899

مهمترین اخبار ایران و جهان: