نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 12:51

«موزه مردم شناسی» بازگو کننده سرگذشت تاریخ اردبیل

اردبیل-«موزه مردم شناسی» بازگو کننده سرگذشت تاریخی اردبیل از قرن‌ها قبل است و گردشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات از تاریخ، فرهنگ و قدمت اردبیل به این موزه مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ بازگوکننده سرگذشت هر استان است، استان اردبیل نیز با توجه به حضورش در طول سیر تاریخی کشور سرگذشتی بسیار مهم و تأثیرگذار دارد که با حضور در موزه‌ها می‌توان به نقش پررنگ تاریخی آن پی برد.‌

وجود بزرگ مردان در تاریخ اردبیل توانسته اعتبار ویژه‌ای به این استان ببخشد که تمامی این موارد گویای غنای تاریخی و فرهنگی این منطقه است که وجود موزه در دل شهر برای آشنایی با آثار و بقایای موجود از تمدن و فرهنگ غنی این منطقه بسیار تأثیرگذار بوده است.

این موزه متعلق به دوره پیش از صفویه بوده و بنای آن مربوط به نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری است که به عنوان یکی از ۱۰ موزه استان اردبیل، تاریخ دیرینه تمدن‌ها در این موزه به طور کامل به چشم می‌خورد.

موزه مردم شناسی اردبیل، محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان، نحوه پخت غذاهای محلی و آئین‌های خاص این استان است که در محل حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) در میدان عالی‌قاپو قرار دارد.

در این موزه مجسمه‌هایی با پوشش محلی و آئینی مردم اردبیل در معرض نمایش قرار داده شده‌اند، در این محل علاوه بر نمایش ۳۳ نوع مجسمه با پوشش محلی مردم استان اردبیل، آثار و دست نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه جمع‌آوری و عرضه شده است.

هنر معماری ایرانی در هر قسمت از این موزه به کار گرفته شده و در همه جوانب به جزئیات آن توجه مخصوصی انجام داده شده است که بازدیدکنندگان با رفتن به موزه مردم شناسی اردبیل علاوه بر دیدن آثار باستانی می‌توانند معماری حمام‌های تاریخی قدیمی را نیز مشاهده کنند.

ورودی این موزه از رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌شود و در آن آئین‌های ویژه استحمام در دوره‌های گذشته به وسیله مجسمه‌هایی به نمایش درآمده است، بخش‌های دیگر در این حمام تاریخی نیز عبارتند از رواق هشتی شکل، کفش کن، گنبد سربینه، گرمخانه، استخرهای آب گرم و استخر آب سرد که جزو قسمت‌های این حمام بوده‌اند.

موزه تاریخی و مردمی اردبیل جزو معدود موزه‌هایی است که طی سالیان دراز از گزند حوادث مصون مانده است و با گذشت سالیان دراز برخلاف اطلاع‌رسانی دقیق و معرفی، هنوز هم مورد استقبال بازدیدکنندگان از این استان قرار می‌گیرد.

مسافران و گردشگران برای بازدید می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب با تهیه بلیط ورودی از این موزه زیبا بازدید کنند، همچنین خانه تاریخی مناف‌زاده، بقعه شیخ صفی اردبیلی، موزه چینی خانه، مسجد جامع اردبیل، مسجد عالی‌قاپو، بازار اردبیل و دریاچه شورابیل از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به موزه مردم شناسی است که می‌توانند از این مکان‌ها نیز بازدید کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1117499

مهمترین اخبار ایران و جهان: