نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 07:44

سازمان ملل مجوز سفر وزیرخارجه طالبان به پاکستان را صادر کرد

سازمان ملل می‌گوید فرستاده طالبان می‌تواند هفته آینده با وزرای پاکستان و چین در اسلام آباد دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع دیپلماتیک گفتند که کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه موافقت کرد که امیرخان متقی وزیر امور خارجه دولت طالبان هفته آینده از افغانستان به پاکستان سفر کند تا در آنجا با وزرای خارجه پاکستان و چین دیدار کند.

متقی مدت‌ها است که تحت تحریم‌های شورای امنیت در معرض ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی قرار گرفته است.

بر اساس نامه‌ای که به کمیته ۱۵ عضوی تحریم طالبان در شورای امنیت رسیده است، هیئت نمایندگی پاکستان در سازمان ملل متحد درخواست معافیت برای متقی جهت سفر بین ۶ تا ۹ می به اسلام آباد برای دیدار با وزرای خارجه پاکستان و چین داشته است.

گفته نشده است که وزرای این سه کشور در مورد چه مسائلی بحث خواهند کرد. در این بیانیه آمده است که پاکستان تمام هزینه‌های مربوط به سفر متقی را تقبل خواهد کرد.

مقامات چینی و پاکستانی هر دو در گذشته گفته‌اند که از افغانستان به رهبری طالبان در پروژه‌های زیرساختی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) که بخشی از طرح چن میلیاردی کمربند و جاده است، استقبال می‌کنند.

افغانستان به عنوان یک مسیر تجاری و ترانزیت جغرافیایی کلیدی بین آسیای جنوبی و مرکزی قرار دارد و میلیاردها دلار منابع معدنی دست نخورده دارد. طالبان در اوت ۲۰۲۱ با عقب نشینی نیروهای آمریکایی پس از ۲۰ سال جنگ، قدرت را در کابل به دست گرفتند.

کمیته تحریم شورای امنیت همچنین ماه گذشته نیز به متقی اجازه داد تا برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برای گفتگو در مورد مسائل فوری صلح، امنیت و ثبات به ازبکستان سفر کند.

پیش از این نیز «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک نشست دو روزه را با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان در دوحه آغاز می‌کند که هدف آن دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان است. دوجاریک گفت که در این نشست پشت درهای بسته در مورد موضوعات کلیدی مانند حقوق بشر - به ویژه حقوق زنان و دختران - حاکمیت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر بحث خواهد شد.

چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده، ازبکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی در نشست دو روزه دوحه درباره افغانستان حضور دارند.

با این حال، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: «آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان مقامات کنونی طالبان را برای نشستی که با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان در تاریخ ۱ و ۲ ماه می میلادی در دوحه قطر برگزار می‌شود، دعوت نکرده است.» عدم دعوت طالبان به نشست دوحه درباره افغانستان با واکنش طالبان روبرو شده است و «محمد سهیل شاهین»، نماینده طالبان در سازمان ملل، در آستانه نشست بین‌المللی در دوحه قطر، به دعوت‌نشدن طالبان به این نشست اعتراض کرد و گفت: «هر نوع نشستی درباره افغانستان بدون شرکت حکومت کنونی افغانستان به حل مسائل کمک نخواهد کرد و مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. در حالی‌که ما نظرات و دیدگاه‌های آنها را می‌شنویم، آنها نیز باید صدای ما را بشنوند. به همین دلیل در چنین نشست‌هایی (نشست دوحه) حضور ما ضروری است.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1181955

مهمترین اخبار ایران و جهان: