نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 10:38

مصرف بی‌رویه داروهای بدون نسخه خطرساز است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه هزینه بالای درمان و زمان انتظار طولانی در مطب پزشکان باعث می‌شود بیماران بدون مراجعه به پزشک به داروخانه مراجعه کنند، گفت: مصرف بیش از حد داروهای OTC یا داروهای بدون نسخه می‌تواند خطر ایجاد عوارض جانبی و تداخلات دارویی را افزایش دهد‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی گفت: داروهای OTC دسته بزرگی از داروها هستند که برای تهیه آن‌ها از داروخانه، نیازی به نسخه پزشک نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: هزینه بالای درمان و زمان انتظار طولانی در مطب پزشکان باعث می‌شود بیماران بدون مراجعه به پزشک به داروخانه مراجعه کنند.

محمدی با اشاره به اینکه امروزه افراد نقش فعالی در سلامت و مراقبت از خود ایفا می‌کنند، بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی و توسعه وسایل ارتباط جمعی مانند برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، روزنامه‌ها، کتاب‌های خودآموز، نوارهای ویدیویی، اینترنت و... با افزایش آگاهی مردم در خصوص ارتقای سلامت و معرفی بسیاری از داروها، بیماران را به سمت داروخانه‌ها سوق داده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: مشاوره و ارائه داروهای مناسب بدون نسخه یکی از وظایف اصلی داروسازان به شمار می‌رود و مردم نیز داروساز را منبعی در دسترس و آگاه می‌دانند که می‌تواند آن‌ها را برای استفاده از داروها راهنمایی کند.

محمدی با اشاره به اینکه تقاضای داروهای OTC در ایران مانند سراسر دنیا در حال افزایش است، افزود: مصرف بیش از حد داروهای OTC می‌تواند خطر ایجاد عوارض جانبی و تداخلات دارویی را افزایش دهد‌.

وی، مشکلات گوارشی را از شایع‌ترین عوامل مراجعه بیماران به داروخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: شکایاتی مانند اسهال، یبوست، سوءهاضمه، سوزش سرِ دل و نحوه مصرف داروهای گوارشی از شایع‌ترین مشکلات و سوالات آن‌هاست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: مطالعات انجام‌شده حاکی از آن است که داروسازان دانش خوبی در این زمینه ندارند و برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد افزایش میزان آگاهی داروسازان از بیماری‌ها ضرورت دارد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1085655

مهمترین اخبار ایران و جهان: