نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 19:58

چرایی حمله آمریکا به کشور ما را از آنها بپرسید

وزیر خارجه عراق در مصاحبه ای درباره علت حمله آمریکاییها به این کشور در سال ۲۰۰۳ موضع گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الوطن، فواد حسین وزیر خارجه عراق گفت: عراق در حال حاضر به جامعه ای با درهای باز تبدیل شده و تاثیر بیرونی بر سیاست عراق مشهود است. عراق از وضعیت واکنش به وضعیت کنشگری رسیده و از اینکه بخشی از مشکل باشد به بخشی از راه حل تبدیل شده است.

وزیرخارجه عراق اعلام کرد: سیاست خارجی عراق در زمان حمله امریکا به عراق متفاوت بود و اینکه چرا امریکا به عراق حمله کرد را باید از امریکایی ها پرسید و این دیگر موضوعی است که مورخان باید به آن یپردازند.

وی افزود: ما در صدد ایجاد یک وضعیت عراقی و دموکراتیک در عراق هستیم، سیاست صدام در داخل و خارج کشور خشونت آمیز بود و مردم عراق مورد تعرض سیاست یکجانبه گرای صدام قرار می گرفتند، او کشور را به تنهایی رهبری می کرد، عراق در خارج منزوی بود و جنگ های پی در پی به ویرانی کشور انجامید.

وزیر خارجه عراق همچنین تأکید کرد که سازوکار سه جانبه میان عراق و مصر و اردن سازوکاری که این سه کشور ساخته اند و تقویت آن اهمیت دارد چون این سازوکار در ابعاد گوناگون تأثیر دارد.

وی افزود که این سازوکار سه جانبه یک وزنه مهم سیاسی و دیپلماتیک در سطح جهان عرب و کشورهای منطقه و جهان است و هماهنگی این سه کشور بسیار مهم است و بر اوضاع کشورهای عربی تأثیر می گذارد.

وی افزود: عراق با چالشهای بزرگی از سال ۲۰۰۳ دست و پنجه نرم کرده است و چالش بزرگ القاعده و داعش بود که داعشی ها به مرزهای بغداد و اربیل رسیدند و این بسیار خطرناک بود. بسیاری از شهرها ویران شدند و این گروهک بر برخی شهرها مسلط شدند. این چالشی داخلی نبود بلکه چالشی جهانی بود.

وزیر خارجه عراق گفت: ما به همکاری بین المللی برای مقابله با داعش نیاز داریم. هنگامی که آمریکاییها وارد عراق شدند داعشیها نبودند و بعدها پیدا شدند. داعشی ها از شرایط هرج و مرج و بی ثباتی استفاده می کنند و از این رو ما نگران سودان هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1283516

مهمترین اخبار ایران و جهان: