نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 16:19

فارس من| روزانه نزدیک به هزار حلقه لاستیک دولتی در قم توزیع می‌شود

رئیس سازمان صمت استان قم در پاسخ به انتقادات مخاطبان فارس از سامانه عرضه لاستیک دولتی، از سه اقدام وزارت صمت برای تعادل در بازار لاستیک خبرداد و گفت: در هفته‌های گذشته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ حلقه لاستیک در این سامانه عرضه می‌شد اما اکنون این عدد به ۷۰۰ تا هزار حلقه لاستیک رسیده است.

خبرگزاری فارس قم _ سعیده کرامتی: سامانه توزیع لاستیک‌های دولتی در قم به نشانی https://tiresales.ir/   وظیفه صدور حواله تایر برای متقاضیان خودروی خصوصی را برعهده دارد، این سامانه که به صورت اینترنتی در دسترس قرار می‌گیرد مورد انتقاد مراجعه‌کنندگان و شهروندان قمی است و برخی این انتقاد خود را با عنوان «درخواست ساماندهی توزیع لاستیک با نرخ دولتی در قم» در سامانه فارس من ثبت کرده‌اند که در بخشی از متن این سوژه آمده است:

«عدم توزیع مناسب لاستیک خودروی سواری باعث سردرگمی و ایجاد بازار آزاد نامناسب برای لاستیک شده است؛ به عنوان نمونه در استان قم سامانه توزیع لاستیک دولتی پس از ثبت نام اجازه نوبت‌دهی بین 8 صبح الی 12 را می‌دهد ولی هر روز این هشدار را می‌دهد که لاستیک مورد نظر ماشین شما موجود نمی‌باشد ولی در نمایندگی‌ها در سطح شهر موجود است و می‌گویند از طریق سایت اقدام کنید. این چه نحوه توزیع است که خود این باعث رانت می شود»

برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد این سامانه به سراغ چند شهروند قمی رفتیم؛  علی شهسواری که برای ثبت نام لاستیک خودروی سواری پراید اقدام کرده‌ است، می‌گوید: بنده از ساعت هشت صبح چندین بار به سایت مربوطه مراجعه کردم که هربار باهشدار عدم وجود لاستیک مورد نیاز مواجه شده‌ام، این در حالی‌ست که در سایت مربوطه هر روزه آمار بالایی از تعداد حلقه لاستیک‌های توزیع شده به نمایش گذاشته می‌شود. پس چرا این آمار شامل حال ما نمی‌شود؟.

مهدی محمدی راننده خودرو پژو پارس نیز می‌گوید: بنده با وجود مراجعات مکرر به سایت، با عدم ارائه خدمات سایت مواجه شده‌ام و در یکی از روزها که مستمر سایت را رصد می‌کردم، لاستیک مورد نظر من موجود نبود اما در همان تاریخ تعداد 2 هزار و 200 حلقه لاستیک عرضه شده در سایت به نمایش گذاشته شد.

به دنبال رسیدگی به درخواست همشهریان قمی با اکبر ابدالی رئیس سازمان صمت استان قم گفت‌وگویی انجام دادیم و مشکلات سامانه عرضه لاستیک دولتی را با وی درمیان گذاشتیم.

ابدالی در این‌باره اظهارکرد: سایت عرضه لاستیک دولتی که به‌صورت هوشمند فعالیت می‌کند با مشکلاتی چون کمبود لاستیک و زمان نامناسب برای عرضه لاستیک مواجه است که طی رسیدگی‌های مکرر این مشکل تقریباً برای خودروهای سواری سمند و پژو حل‌ شده است و برای خودرو سواری پراید هم به‌زودی تغیر می‌کند. البته این سایت بدون مشکل نبوده و تلاش ما رفع مشکلات آن است.

وی در ادامه گفت: مشکل اصلی کمبود عرضه لاستیک نسبت به تقاضا است که به‌طور میانگین در سه‌ماهه گذشته میزان تقاضا سه برابر عرضه و تولید بوده است.

ابدالی با اشاره به دلیل کمبود میزان عرضه نسبت به تقاضا گفت: کمبود تولید توسط کارخانه‌های تولید لاستیک زمینه‌ساز این مشکل است.

* کاهش تولید لاستیک زمینه‌ساز گرانی

ابدالی در پاسخ به علت کاهش تولید توسط کارخانه‌ها گفت: این کارخانه‌ها با توجه به کمبود مواد اولیه به دلیل عدم تقسیم مناسب ارز برای واردات مواد اولیه و تقاضای افزایش قیمت تمام‌شده از سوی تولیدکننده‌ها کاهش تولید را پیش‌گرفته‌اند.

رئیس سازمان صمت استان قم گفت: اشکال دیگر سامانه عرضه لاستیک دولتی استان قم، ساعت فعالیت آن بود که در ابتدا هشت صبح تا ۱۲ ظهر بود که متقاضیان باید به صورت مستمر طی این ساعات به این سامانه مراجعه می کردند و تا در صورت عرضه لاستیک، بلافاصله بتوانند درخواست خود را ثبت کنند که این موضوع گلایه متقاضیان را به همراه داشت.

وی ادامه داد: با کاهش زمان عرضه توانسته‌ایم تا حدودی این مشکل را رفع کنیم و اکنون ساعات عرضه 8 تا ۱۰ صبح قرار داده شده که سامانه به‌طور خودکار طی این دو ساعت لاستیک را عرضه می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: با افزایش تعداد حلقه لاستیک‌های عرضه شده، روزانه پاسخگوی متقاضیان بیشتری هستیم که گذشته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ حلقه لاستیک عرضه می‌شد، اما اکنون روزانه بین ۷۰۰ تا هزار حلقه لاستیک دولتی در این سامانه عرضه می‌شود.

ابدالی گفت: طی یک ماه اخیر توانستیم عرضه روزانه لاستیک برای خودرو‌های سواری سمند و پژو را افزایش دهیم و به دنبال این هستیم که عرضه مستمر برای خودرو سواری پراید نیز محقق شود.

وی با اشاره به این که هنوز تولید لاستیک به حد مطلوب نرسیده است، افزود: با توجه به عرضه کم و تقاضای زیاد، وزارت صمت سه اقدام انجام داده است که به‌زودی تمامی مشکلات را حل می‌کند؛ در گام اول اجازه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کارخانه‌ها را صادر کرده است، در گام دوم به کارخانه‌های خودروسازی ابلاغ کرده که فقط از لاستیک‌های خارجی برای خودروها استفاده کنند.

* خودروسازان 30 درصد لاستیک کارخانه‌های داخلی را مصرف می‌کردند

رئیس سازمان صمت استان قم افزود: بر اساس ابلاغ وزارت صمت، کارخانه‌ها دیگر نمی‌توانند لاستیک‌های موجود در بازار را برای تولید خودرو مورداستفاده قرار دهند، این موضوع موجب فراوانی لاستیک در بازار می شود چراکه پیش از این نزدیک به ۳۰ درصد لاستیک موجود در بازار توسط خودروسازها به مصرف می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: سومین اقدام وزارت صمت کاهش تعرفه واردات از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد است تا با واردات بیشتری بتوانیم  پاسخگوی میزان تقاضای بازار باشیم.

ابدالی در پایان گفت: از همه شهروندان بابت مشکلاتی که در روند عرضه لاستیک دولتی وجود داشته است، عذرخواهی می‌کنم و اگر چنانچه از ماه آینده با چنین مشکلاتی مواجه شدند می‌توانند به سازمان معاونت بازرسی مراجعه کنند و یا با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.

پایان پیام/78046

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614516

مهمترین اخبار ایران و جهان: