نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 12:27

آمریکا: توافق ریاض-تهران مانع توافق احتمالی ریاض- تل آویو نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه توافق ایران و عربستان بر نقش واشنگتن در منطقه تأثیری نمی‌گذارد، گفت که نزدیک شدن تهران- ریاض مانعی برای عادی‌سازی روابط میان ریاض- تل آویو نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «ساموئل وربرگ» سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کشورش هیچ تضادی بین توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین و بین نزدیک شدن احتمالی ریاض و تل آویو نمی بیند.

بر اساس این گزارش، ساموئل وربرگ در یک مصاحبه تلویزیونی افزود که هیچ چیزی در توافق اخیر ریاض و تهران وجود ندارد که عربستان سعودی را از رابطه با اسرائیل باز دارد.

وی در ادامه افزود: واشنگتن به تشویق کشورها برای برقراری روابط با اسرائیل ادامه می‌دهد، زیرا این امر منطقه را به منطقه‌ای امن تر و مرفه‌تر تبدیل می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی در عین حال بار دیگر بر استقبال کشورش از نزدیکی عربستان و ایران و هرگونه تلاش برای کاهش تنش در منطقه تاکید کرد.

وی در ادامه بدون اشاره به عهدشکنی‌های مکرر واشنگتن در توافقات مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد که موضوع اصلی، جایگاه آمریکا در منطقه پس از توافق ایران و عربستان نیست، بلکه سوال اصلی این است که آیا تهران به تعهدات خود در قبال آن احترام خواهد گذاشت؟

وربرگ با بیان اینکه واشنگتن از کاهش نقش آمریکا در منطقه پس از توافق ایران و عربستان نگران نیست، افزود: متحدان و شرکای ما در منطقه از اهمیت روابط تاریخی و استراتژیک با ما کاملاً آگاه هستند و تازه ترین نمونه آن، فروش هواپیماهای بوئینگ به عربستان سعودی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1094516

مهمترین اخبار ایران و جهان: