نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 16:54

افشای ماموریت هیات نظامی مصر در عدن

عربستان سعودی روز دوشنبه ماموریت هیات نظامی مصر که چند روز پیش وارد عدن شده بود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یمن نیوز، «علی العرشی»، روزنامه‌نگار سعودی نزدیک به منابع اطلاعاتی سعودی، تاکید کرد که ریاض تصمیم گرفته فرماندهی نیروهای مشترک ۱۵۳ را در جنوب یمن به جای نیروهای اماراتی، به مصری‌ها واگذار کند.

العرشی در صفحه رسمی توییتر خود اشاره کرد که کشورش به دنبال بیرون راندن نیروهای اماراتی از جزایر میون و سقطری و تعدادی از بنادر یمن است.

چند روز قبل پس از هماهنگی‌های عربستان سعودی ، یک هیات عالی‌رتبه نظامی مصر وارد عدن شده بود. در آن زمان سعودی‌ها ماموریت اصلی این هیات را اعلام نکرده بودند.

تحرکات عربستان سعودی در قالب اعزام هیات نظامی مصر به باب‌المندب، یک روز پس از آن صورت گرفت که امارات حضور نظامی خود را در جزیره میون تقویت کرد.

امارات نظامیان مستقر در فرودگاه الریان در حضرموت را در مقابله با اقدامات عربستان سعودی برای حذف این کشور از مراکز نفوذ خود در شرق یمن به پایگاه خود در جزیره میون واقع در باب المندب منتقل کرد.

با وجود اختلافات بین قاهره و ریاض، تصمیم مصر برای مداخله در درگیری با امارات در باب المندب دارای ابعاد راهبردی و سایر ابعاد استراتژیک در مناطق دیگر مثل درگیری‌های جاری در سودان است.

نیروی دریایی ایالات متحده در ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ از تشکیل فرماندهی نیروهای مشترک ۱۵۳ برای گشت زنی در دریای سرخ، خلیج عدن و باب المندب خبر داد. در این یگان عملیاتی نیروهایی از عربستان سعودی، مصر، امارات، اردن و ایالات متحده آمریکا حضور داشتند که بعدها منجر به حضور صرف اماراتی‌ها در جزایر میون و سقطری یمن شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1214060

مهمترین اخبار ایران و جهان: