نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 09:39

سفر هیأت سعودی به لیبی برای بازگشایی سفارت این کشور

یک هیأت سعودی با هدف بازگشایی سفارت این کشور در لیبی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بسته است، به طرابلس پایتخت لیبی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، وزارت خارجه لیبی روز یکشنبه میزبان یک هیأت از سوی وزارت خارجه عربستان بود که با هدف زمینه سازی بازگشایی سفارت این کشور به طرابلس پایتخت لیبی سفر کرده‌اند.

«راشد ابوغفه» مدیر اداره امور مالی و اداری در وزارت خارجه لیبی در جریان دیدار با این هیأت سعودی تاکید کرد: روابط میان دو کشور تاریخی و ریشه دار است. دولت وحدت ملی لیبی (دولت انتقالی) خواهان تقویت این روابط و حرکت رو به جلو آن در چارچوب منافع دو کشور است.

مقامات عربستان سعودی در می ۲۰۱۴ سفارت این کشور در لیبی و کنسولگری آن در طرابلس را بستند. بعد از این اقدام بود که سعودی‌ها تمام اعضای هیأت‌های دیپلماتیک خود را به وسیله ارسال یک هواپیمای ویژه از لیبی خارج کردند.

مقامات سعودی در آن زمان اعلام کردند که این اقدام در پی شرایط امنیتی بی ثبات لیبی صورت می‌گیرد.

پیش از عربستان، مقامات عراقی، سفارت خود را در لیبی بعد از گذشت ۹ سال بازگشایی کردند. عراقی‌ها در آوریل گذشته با هدف تقویت روابط میان این کشور و لیبی سفارت خود را در طرابلس بازگشایی کرده و فعالیت‌های دیپلماتیک را در این کشور ازسر گرفتند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که عراق برای تقویت روابط دوجانبه با لیبی و اهتمام به ارائه خدمات به شهروندان عراقی در این کشور، تصمیم به بازگشایی سفارت خود در لیبی گرفته است.

ماه گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و نجلاء المنقوش، وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی، در گفتگوی تلفنی، ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان، درباره گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو، از وزیر خارجه لیبی برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت. بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی و اعزام سفیر به این کشور آفریقایی، دیگر محور گفتگوهای دو وزیر بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1212916

مهمترین اخبار ایران و جهان: