نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 12:47

روسیه راه منحرف کردن موشک‌های هیمارس را خیلی خوب یاد گرفته است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت که استفاده روسیه از تکنیک‌های «جَمینگ» (پارازیت‌انداختن)، احتمال خطای موشک‌اندازهای هیمارس ساخت آمریکا را به شدت افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که روسیه در ماه‌های اخیر با استفاده از تکنیک‌های پارازیت اندازی، در مسیر موشک‌اندازهای هیمارس که آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده، اختلال ایجاد کرده و این موضوع درصد خطای این موشک‌ها در اصابت به اهداف را به شدت افزایش داده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، این تکنیک‌ها میزان دقت «مهمات هدایت‌شونده» اوکراین را بیش از پیش کاهش داده است. سامانه هیمارس که قادر است اهداف را در فواصل بیش از ۵۰ مایلی(۸۰ کیلومتر) هدف قرار دهد، یکی از سامانه‌های تسلیحاتی پیچیده‌ای است که واشنگتن از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در اختیار کی‌یف قرار داده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یکی از اپراتورهای پهپادی اوکراین، اقدامات و تلاش‌های روسیه در مختل کرده عملکرد موشک‌اندازهای هیمارس را «چشمگیر» توصیف کرده و به گفته او، از نوامبر پارسال تاکنون چنین چیزی ندیده است. یکی از مقامات پنتاگون، روند یافتن روش‌هایی جدید برای مقابله با تکنیک‌های روسیه برای منحرف کردن مسیر موشک‌ها را «یک بازی موش و گربه همیشگی» توصیف کرد.

همچنین به گفته یکی از مقامات ارشد پنتاگون، آمریکا در حال کمک به اوکراین است تا با اصلاح و تنظیم مجدد نرم‌افزارهای هدف‌گیری و همچنین بهبود عملکرد آنها، با پارازیت انداختن‌های روسیه مقابله کند.

آمریکا از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، ۳۸ سامانه هیمارس در اختیار اوکراین قرار داده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه ژانویه گفت که تامین تسلیحات مرگبار برای کی‌یف، «ناتو را مستقیما به یک طرف جنگ ترکیبی علیه روسیه بدل می‌کند.» به گفته مقامات محلی، بر اثر اصابت یکی از موشک‌های هیمارس به شهر دونباس در منطقه دونتسک، سه نفر از جمله یک کودک ۶ ساله کشته شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191716

مهمترین اخبار ایران و جهان: