نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 15:55

قدردانی ارتش لیبی از کمک‌های هوایی روسیه

سخنگوی ارتش لیبی در گفت‌وگوی رسانه‌ای ضمن توصیف سیل کشورش به «بزرگترین فاجعه در تاریخ این منطقه»، از کمک‌های هوایی روسیه و فعالیت تیم‌های امدادی در عملیات جست وجو قدردانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد المسماری»، سخنگوی ارتش لیبی امروز یک‌شنبه ۱۷ سپتامبر از ایجاد پل هوایی توسط روسیه برای کمک به آسیب‌دیدگان طوفانی که روستاها را کامل ویران و جان خانواده‌ها را گرفته، قدردانی کرد.

المسماری در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» گفت: روسیه تاکنون ۴ هواپیمای شرایط اضطراری را با تمام وسایل و تجهیزات موردنیاز ارسال کرده است؛ علاوه بر این، تیم‌های امداد روسی کماکان در عملیات جست‌وجو و نجات مفقودین مشارکت داشته و در کشف اجساد قربانیان کمک می‌کنند.

سخنگوی ارتش لیبی آنچه در شرق لیبی اتفاق افتاد را «بزرگترین فاجعه در تاریخ این منطقه» توصیف کرده و تاکید داشت: آنچه پشت سر گذاشته می‌شود نیازمند رسیدگی و مدیریت طولانی‌مدت است، چه در بُعد روحی روانی شهروندان و چه در سطوح مادی برای دولت؛ به خصوص که صدها خانواده به طور کامل از بین رفته و کل روستاها ویران شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: غواصان خودروهای خانواده‌های فوت شده را در دریا پیدا کرده‌اند که بر اثر تخریب ساختمان‌ها بعد از بارش‌های سیل آسا به داخل دریا کشیده و باهم قربانی شده بودند.

المسماری تصریح کرد: فروریختن این دو سد پس از پر شدن از آب و به دلیل موقعیت بلندشان باعث تشدید سیلاب‌ و افزایش حجم تخریب آن شد. شکستن سد اول که در ارتفاع ۴۵۰ متری از سطح دریا قرار داشت، همه چیز را در مسیر خود به سمت دریا با خود جارو کرد و بُرد.

با گذشت یک هفته از بارش‌های سیل‌آسا در لیبی و منجر شدن سیلاب به شکسته شدن دو سد بزرگ در شهر «درنه»، عملیات‌های جست‌وجو و تلاش‌های امدادی توسط گروه‌های لیبیایی و خارجی ادامه دارد؛ برخی کارشناسان درباه خطر شیوع بیماری‌های واگیردار به خاطر شرایط بهداشتی نامناسب هشدار داده‌اند.

در میانه این تلاش‌ها برای کاهش آثار بحران، «الصدیق الصور» دادستان کل لیبی نیز پرونده رسیدگی به دلایل شکسته شدن این دو سد در درنه را باز کرده تا دلایل و عوامل احتمالی این حادثه بررسی شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501561

مهمترین اخبار ایران و جهان: