نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 12:28

آزادسازی ۳۵ هزار مترمربع از بایگانی ادارات استان‌های خراسان

مشهد ـ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور گفت: تاکنون ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع از بایگانی ادارات استان‌های خراسان، آزادسازی و از این میان اسناد ارزشمند شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی محمودی صبح چهارشنبه در نمایشگاه هفته دولت در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی نهادی است که نگاهبان حافظه ملی و نماد هویت ملی ایرانیان است. کتاب و اسناد تاریخی که بال‌های هویتی مردم هستند در این مرکز نگه‌داری می‌شوند. گردآوری اسناد و میراث ماندگار مکتوب، نگه‌داری مناسب و مرمت اسناد، سازمان‌دهی و فهرست‌نویسی، نمایه‌سازی و دیجیتال‌سازی آن‌ها، ارائه خدمت به پژوهشگران و اشاعه اسناد به مردم از وظایف این سازمان است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور در خصوص اقدامات این نهاد طی دو سال اخیر تصریح کرد: در دو سال اخیر که دولت انقلابی و مردمی روی کار بوده است سعی شده به مردم نزدیک‌تر شویم و با فراخوان عمومی اسناد و کتب قدیمی در ماه‌های اخیر مواریث مکتوب مرتبط با تاریخ استان‌های خراسان جمع‌آوری شده است. همچنین در تاریخ شفاهی به سراغ مفاخر مشهد رفتیم و درصدد گردآوری اسنادی که در اختیار مردم است، هستیم.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف این سازمان آزادسازی بایگانی و آرشیو راکد ادارات است که تاکنون در استان ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع از بایگانی اداره‌ها و نهادهای اجرایی آزادسازی و از این میان اسناد ارزشمند شناسایی شده است.

همچنین محمودی درباره خدمات برخط سازمان هم می‌توان به ارائه بیش از ۲۴ هزار جلد نسخه تمام متن کتاب کودک و نوجوان، متن کامل نشریات دوره قاجار به بعد، بخش عمده ای از متن کامل نسخ خطی موجود در مخازن سازمان و دیگر مجموعه‌های موضوعی در کنار ده‌ها نمایشگاه اسنادی موضوعی که به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارد، اشاره کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور اظهار کرد: هفته دولت فرصت خوبی برای معرفی سازمان‌ها به مردم و ایجاد ارتباط بهینه مردم با ارگان‌ها است و نمایشگاه دست‌آوردهای دولت در مشهد به‌عنوان تجلی خدمات دولت سیزدهم در دو سال نخست، اقدامی مغتنم است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463661

مهمترین اخبار ایران و جهان: