نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 12:52

نیروهای نیابتی پنتاگون بدون بررسی سوءسابقه تجاوز، آموزش می‌بینند

نیروهای ویژه آمریکا، پیکارجویان خارجی را برای جنگ‌های نیابتی این کشور آموزش داده و بدون بررسی سابقه کیفری اعم از تجاوز و شکنجه، آنها را به ماموریت‌های «قتل و ربایش» اعزام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نشریه نیویورک تایمز در گزارشی افشاگرانه نوشت که نیروهای ویژه آمریکا پس از آموزش پیکارجویان خارجی برای جنگ‌های نیابتی، بدون بررسی سابقه تجاوز، شکنجه یا سایر تخلفات حقوق بشری، به کشورهای دیگر اعزام می‌کند.

نیویورک‌تایمز در این گزارش به اسناد افشاشده از پنتاگون استناد کرده و نوشته که آمریکا به این افراد پول داده، آنها را تجهیز کرده و بدون بررسی سوءسابقه‌شان درباره تخلفات حقوق بشری، آنان را اعزام می‌کند.

به نوشته این نشریه، این «خلاء قانونی» درباره نیروهایی اعمال می‌شود که برای مشارکت در ماموریت‌های به اصطلاح ضدتروریستی اعزام می‌شوند. همچنین نیروهای متحد آمریکا که تحت نظارت این کشور در برنامه جنگ غیرمتعارف آموزش دیده و به منظور کمک به کشورهای در معرض تجاوز همسایگان بزرگ‌تر طراحی شده‌، از ارائه سوءسابقه معاف هستند.

براساس گزارشی که واشنگتن‌پست اوایل سال جاری منتشر کرد، این ماموریت‌های سِری در اوکراین پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور متوقف شد اما برخی مقامات آمریکایی درصدد اجرای دوباره آن هستند.

نیویورک‌تایمز نوشته که پنتاگون برای آنکه مقررات مرتبط با ممنوعیت کمک امنیتی به نیروهایی که سابقه نقض حقوق بشری دارند را دور بزند، برنامه جنگ نیابتی خود را «عاری از کمک به متحدان خارجی» تفسیر و توجیه کرده و در عوض مدعی شده که نیروهای نیابتی، برای پیشبرد اهداف آمریکا تجهیز شده‌اند نه تقویت توانمندی‌های دفاعی کشور متبوعشان!

سارا هریسیون، قانونگذار اسبق پنتاگون گفته است که «این ترفند قانونی، تفسیر فریبکارانه نص صریح قانون و نیت کنگره است.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، نیروهای ویژه آمریکا در سال‌های اخیر در کشورهایی همچون نیجر و سومالی، تا حد زیادی به پیکارجویان نیابتی وابسته بوده‌اند. واشنگتن خلاف کاری که در عراق یا افغانستان کرد، با فاصله گرفتن از اعزام مستقیم پیاده‌نظام آمریکا، به‌دنبال آن است تا در درجه اول تلفات ارتش خود را کاهش دهد و در درجه دوم، خود را از برچسب «اشغالگر» برهاند.

«بخش ۱۲۷ ای» پنتاگون، به نیروهای ویژه آمریکا مجوز می‌دهد تا سالانه ۱۰۰ میلیون دلار در جنگ‌های نیابتی به اصطلاح مقابله با تروریسم هزینه کند. در «بخش ۱۲۰۲» این برنامه که به جنگ‌های غیرمتعارف مربوط است، بودجه سالانه‌ای معادل ۱۵ میلیون دلار تخصیص داده شده است. این بخش، اقداماتی از جمله خرابکاری، هک، پروپاگاندا یا تلاش‌های مخفیانه برای روحیه دادن و ترغیب گروه‌ها و عناصر اپوزیسیون را برعهده دارد. یکی از مقامات پنتاگون گفته تنها فیلتری که نیروهای نیابتی از آن عبور می‌کنند، بررسی پیشینه آنها به منظور حصول اطمینان از عدم جاسوسی یا حمله‌شان به نیروهای آمریکایی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1213486

مهمترین اخبار ایران و جهان: