نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 11:17

خواص گیاه رزماری را بیشتر بشناسیم

گیاه رزماری یکی از گیاهان پرفایده و پرخاصیت است که ازجمله می‌توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضدسرطان بودن آن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، تمام گیاهان دارویی سرشار از خاصیت هستند. رزماری هم از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد. گیاهی با ساقه‌های چوبی، برگ‌های سوزنی، معطر و همیشه سبز

رزماری دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضد سرطان، ضد التهاب دارد؛ خواه به‌صورت تازه مصرف شود، یا به‌صورت خشک یا به شکل روغن خاصیت خود را دارد.

کشت رزماری در مزرعه گیاهان دارویی رفسنجان

مژده سرچشمه‌پور که در تولید گیاهان دارویی شناخته شده و شرکتی نیز به ثبت رسانده است، در مزرعه خود این گیاه پرخاصیت را نیز پرورش می دهد.

وی می‌گوید: با توجه به اهمیت این گیاه پرارزش در رژیم غذایی، تمام فرآورده‌های رزماری را با بهترین کیفیت تولید می‌کنیم که از جمله فرآوری‌های آن: رزماری تازه با بهترین کیفیت و رایحه رزماری خشک شده و پودر رزماری جهت استفاده در غذا، روغن رزماری جهت زیبایی و خواص درمانی آن، دم‌نوش رزماری.

این گیاه همچنین چند نوع ویتامین و مواد معدنی، مانند ویتامین A و C، تیامین (ویتامین ب ۱)، ریبوفلاوین (ویتامین ب ۲)، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، روی و مس دارد.

بانوی کارآفرین اضافه می‌کند: روغن رزماری در محصولات زیبایی یافت می‌شود و در آروماتراپی(رایحه‌درمانی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 وی خاطرنشان می‌کند: رزماری به غیر از کاربردی که برای سلامتی و زیبایی دارد، گیاه محبوبی برای آشپزی است. این گیاه را می‌توان به‌صورت تازه یا خشک به سوپ، ساندویچ، سالاد و دیپ‌ها اضافه کرد و حتی برای ساخت روغن جذب‌شده از آن استفاده کرد.

خواص درمانی رزماری

در طب سنتی نیز این گیاه کاربرد زیادی دارد، ازجمله روغن رزماری دارای خاصیت آنتی باکتریایی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروب و ضد سرطانی است.

اثر درمانی رزماری بر بسیاری از بیماری‌های انسانی نظیر روماتیسم، تصلب شرایین، بیماری‌های عروق مسمومیت کبدی، سرطان و... به اثبات رسیده است.

در زیبایی پوست و مو نیز رزماری گیاهی است که به تقویت و افزایش رشد موی سر، مژه و ابروها کمک شایانی می‌کند.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1243842

مهمترین اخبار ایران و جهان: