نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 17:15

حسن‌ظن به پروردگار مقدرات بیرونی انسانها را تغییر می دهد

اصفهان - کارشناس مذهبی گفت: حسن ظن به پروردگار مقدرات بیرونی انسانها را تغییر می دهد به نوعی که اگر فرد به خداوند گمان نیکو داشته باشد، حوادث پیرامونی نیز به نفع وی رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود عالی بعدازظهر پنج شنبه در سلسله جلسات معنوی «یک ظهر بهاری» در حرم حضرت زینب (س) بنت موسی بن جعفر (ع) با اشاره به آسیب‌هایی که سو ظن در فرد، جامعه و خانواده در پی دارد، اظهار کرد: سه نوع سو ظن وجود دارد که یکی سو ظن به خدای متعال است که نقطه مقابل حسن ظن به پروردگار است.

وی با اشاره به اینکه سو ظن بدترین صفت فردی است که می‌تواند زمینه فرو افتادن در وادی کفر را فراهم کند، بیان کرد: اگر فردی رویه بدبینی به خداوند را در پیش بگیرد، درهای رحمت الهی به روی وی بسته می‌شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه فرد باید در نقطه مقابل این سو ظن قرار گرفته و به پروردگار ظن نیکو برد، گفت: حسن ظن به پروردگار بدین معناست که انسان بداند که خداوند از کفر و ایمان یک نفر یا حتی همه عالم، سود و ضرری نمی‌برد و هرگز به بنده خود ضرر نمی‌رساند.

وی حسن ظن به پروردگار را زمینه ساز گشایش خیرهای عالم به روی بشر برشمرد و گفت: بر این اساس پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌فرماید که خیر دنیا و آخرت را به مگر به سبب حسن ظن وامید به مؤمنان نمی‌دهند.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه به طور کلی صفت حسن ظن، همه خیر دنیا و آخرت را در پی دارد، بیان داشت: این حسن ظن در زندگی فردی انسان و حالات درونی و بیرونی وی بسیار اثرگذار خواهد بود به نوعی که فرد در سختی‌ها با همین یقین صبر و بر خداوند توکل می‌کند و هرگز در زندگی دست از امید به اصلاح زندگی خود برنمی دارد و از رحمت خداوند نا امید نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امام رضا (ع) در روایتی از قول خداوند می‌فرماید که من طبق گمان بنده مؤمن با آن رفتار می‌کنم؛ بدین ترتیب اگر فرد به خداوند حسن ظن داشته باشد مقدرات نیز به نفع وی رقم می‌خورد یعنی علاوه بر احساس خوشایند امید و نشاط درونی زندگی بیرونی انسان نیز تغییر خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فال خیر زدنی که در روایات تاکید شده است بر همین مبناست چنان که حضرت رسول اکرم بدین مطلب اشاره کرده است که اگر به نیکی فال بزنید همان را می‌یابید؛ بر این اساس حتی نسبت به حوادث پیرامونی خود باید پیش بینی خوب داشته باشیم و این همان حسن ظن به پروردگار است.

وی گفت: بر عکس فال بد زدن بدین معناست که ما باور نداریم خدایی هست که بر هر امری و تغییر امور ناخوشایند تواناست، ما باید یاد بگیریم که در همه امور به خدا توکل کنیم و این مهم‌ترین مسیر حسن ظن به پروردگار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162142

مهمترین اخبار ایران و جهان: