نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 09:26

مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت شهرکرد خطر مرگ به دنبال دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت شهرکرد می‌تواند باعث بروز علائم مختلف از جمله نارسایی کبد و در موارد حاد منجر به مرگ شود، گفت: این نوع مسمومیت‌ها اغلب در اوایل فصل بهار و همزمان با آغاز رویش قارچ‌ها رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت شهرکرد می‌تواند باعث بروز علائم مختلف از جمله نارسایی کبد و در موارد حاد منجر به مرگ شود، گفت: اکثر مسمومیت‌های گزارش‌شده با قارچ‌های سمی به علت مصرف تصادفی گونه‌های سمی قارچ به‌جای گونه‌های خوراکی آن بوده است‌.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: این نوع مسمومیت‌ها اغلب در اوایل فصل بهار و همزمان با آغاز رویش قارچ‌ها رخ می‌دهد.  

محمدی ضمن اشاره به آمار منتشرشده توسط دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ متاسفانه ۷۹۷ نفر در اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان مراجعه کردند که نشان‌دهنده شایع‌بودن این مسمومیت است.

وی افزود: بالاترین آمار مسمومیت ناشی از قارچ سمی مربوط به برخی از شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، کردستان، لرستان، همدان، قزوین و شهرکرد بوده است. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، طیف وسیعی از علائم بالینی از جمله اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی، زردی چشم، یرقان و همچنین اختلالات متابولیک شامل کاهش قند خون، اختلالات هورمون‌های تیروئیدی و اختلالات عصبی اعم از تشنج، بی‌قراری، توهم و همچنین اختلالات کلیوی را در پی دارد.  

محمدی اظهار کرد: در موارد حاد، علائم در کمتر از ۶ ساعت پس از مصرف قارچ سمی بروز پیدا می‌کند و می‌تواند بین ۲ تا ۶ روز منجر به مرگ شود.  

کدام قارچ‌ سمی است؟

وی تاکید کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (به‌ویژه درختان خشک‌شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومی جدا خودداری کنید.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه نمی‌توان انواع خوراکی قارچ را از انواع سمی آن صرفا بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه تشخیص داد، بیان کرد: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان‌دهنده غیرسمی‌بودن آن برای انسان نیست. 

محمدی توضیح داد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل این مواد سمی نیست. 

وی اظهار داشت: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به‌صورت تاخیری (۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ‌های خودرو) بیمار باید سریعا به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت پس از مصرف قارچ خودرو) بروز پیدا کند، قارچ‌ سمیت به مراتب بیشتری داشته است کما اینکه در سال‌های گذشته این نوع مسمومیت منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از شهروندان شده است.  

خوددرمانی ممنوع

محمدی یادآور شد: انتقال هرچه سریع‌تر فردی که دچار مسمومیت شده به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.  

وی بیان داشت: در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: در صورت امکان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بیمار، برای شناسایی به کادر پزشکی در بیمارستان تحویل داده شود. 

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1156786

مهمترین اخبار ایران و جهان: