نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 17:36

خانه تاریخی خورشیدزاده بیرجند احیا شد

بیرجند-رئیس اداره میراث فرهنگی بیرجند از مرمت و احیای خانه تاریخی خورشید زاده شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی جنتی‌فر صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: مرمت و احیا خانه خورشیدزاده تاریخی نمونه بسیار عالی از مشارکت مالکین در احیای نمادهای اصیل و تاریخی بافت تاریخی بیرجند و ایجاد انگیزه و تشویق مردم برای بازگرد به هویت فراموش شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: یکی از اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند، حفظ، احیا و اجرای عناصر هویت بخش در بافت تاریخی است که بدون مشارکت اهالی و ساکنین محدوده بافت تاریخی اماکن‌پذیر نیست.

جنتی‌فر بیان کرد: خانه تاریخی خورشیدزاده متعلق به دوره قاجار، در خیابان شهید منتظری منتظری ۴ واقع شده که به دلیل فرسودگی و بارش باران تخریب شده بود با همکاری مالک جدید مطابق با طرح اولیه و مستندسازی تهیه شده، مجدداً اجرا و احیا شده است.

وی گفت: بافت‌های تاریخی با ابنیه، نشانه‌ها و خاطرات خود در میان نسل‌ها انتقال داده می‌شود و در حافظه جمعی افراد ابدی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیرجند افزود: اگر شهری فاقد حافظه تاریخی باشد نمی‌توان گفت که آن شهر با هویت است و از طرفی عناصر هویت بخش در شهرها نماها، کوچه‌ها، ساباط‌ها، محلات و… هستند.

جنتی فر افزود: متأسفانه فاصله گرفتن از خاطره‌ها، تخریب عناصر شهری در بافت‌های تاریخی، محجور ماندن نشانه‌های تاریخی همه و همه هویت در بافت‌های تاریخی را به کمرنگی و در نهایت بی‌هویتی هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: بافت تاریخی بیرجند بواسطه قدمت دیرینه خود و اهمیت تاریخی که در دوره‌های مختلف کسب کرده همواره از هویت بالایی برخوردار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430886

مهمترین اخبار ایران و جهان: