نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 16:22

۲ رقم جدید پنبه زودرس با دوره برداشت ۱۳۰ روزه معرفی شد

گرگان- رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: امسال دو رقم جدید پنبه زودرس با دوره برداشت ۱۲۰ تا ۱۳۰ روزه به کشاورزان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی نصر آباد بعدازظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهداف مؤسسه پنبه کشور شناسایی ارقام زودرس و معرفی آن به کشاورزان است تا در هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه صرفه‌جویی شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: در حال حاضر ۱۴ رقم تجاری و دو رقم دیگر هم امسال نام‌گذاری و به کشاورز معرفی می‌شود که عمدتاً این ارقام زودرس و میان رس هستند.

وی افزود: دو رقم جدید که امسال معرفی خواهد شد، نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ روزه از مزرعه جمع‌آوری و برداشت می‌شود.

قربانی در تشریح وضعیت صادرات ارقام زودرس پنبه گفت: هنوز در تولید بذر داخلی مقداری کمبود وجود دارد اما برنامه‌ریزی شده تا دو سال آینده به خودکفایی در تولید بذر برسیم، همچنین شرکت‌های تولیدکننده بذر که کار توزیع و تکثیر بذر را انجام می‌دهند، می‌توانند بذر را صادر کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: مطلوب است در اکثر نقاط کشور ارقام زودرس کشت شود زیرا در مصرف آب در دو تا سه نوبت صرفه‌جویی می‌شود و هزینه‌های کارگری و نهاده‌های کشاورزی و سم پاشی نیز کمتر شده و زمین زودتر برداشت می‌شود.

قربانی عنوان کرد: به‌طور میانگین حدود دو هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و اگر سطح زیر کشت کشور را ۱۰۰ هزار هکتار در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب با معرفی این ارقام در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که به اندازه ذخیره سد کرج است.

قربانی اضافه کرد: از سوی وزارت جهاد برنامه‌ریزی شده تا ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد. اگر کمباین بیشتری وارد شود، برداشت مکانیزه انجام می‌شود زیرا یکی از چالش‌های برداشت پنبه، نبود کارگر در فصل برداشت این محصول است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1183465

مهمترین اخبار ایران و جهان: