نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 20:31

خسارت ۶۰ درصدی به باغات «مشگین‌شهر» و «خلخال»

مشگین‌شهر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: باغات شهرستان‌های مشگین‌شهر و خلخال بر اساس سرمازدگی هفته گذشته بیش از ۶۰ درصد خسارت دیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده عصر چهارشنبه در جریان بازدید از باغات خسارت‌دیده در مشگین‌شهر اظهار کرد: در این شهرستان ۶۰ درصد باغات اعم از هسته‌دار و ریزهسته دچار خسارت شدند که کارشناسان در حال برآورد نهایی و نحوه جبران خسارت هستند.

وی برآورد اولیه خسارت را سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر مشگین‌، در جنوب استان اردبیل نیز سرمای بهاره به باغات این منطقه تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: برودت هوا و بارش برف نه تنها شکوفه‌های درختان را از بین برده بلکه به برخی از اراضی زراعی نیز خسارت وارد کرده که انتظار باغداران و زارعان در کنار استمهال وام، پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه و ستاد بحران کشور است.

تقی‌زاده افزود: کمتر باغی در مشگین‌شهر وجود دارد که از سرمای بهاره در امان بوده اما جای تأسف اینجا است که کمتر از ۱۰ درصد باغات منطقه تحت پوشش صندوق قرار گرفته و این پرداختی صندوق بیمه در حد بسیار پایینی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت در جنوب استان مربوط به باغات گردوی خلخال و میوه‌های هسته‌دار است که امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی و کشوری جبران خسارت را شاهد باشیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: علاوه بر باغات، صنایع جانبی این بخش نیز از جمله واحدهای سردخانه‌ای، صنایع تبدیلی و فرآوری، تولید و عرضه سبد و حوزه حمل و نقل با خساراتی روبه‌رو خواهد شد که امیدواریم به نحوی جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: البته کارشناسان بیمه و جهاد کشاورزی در حال جمع‌بندی نهایی خسارت وارده سرمازدگی اخیر به باغات استان هستند تا به شکل نهایی آمار و ارقام احصا شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1130021

مهمترین اخبار ایران و جهان: