نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 14:07

چین 6 دیپلمات خود را از انگلیس خارج کرد

لندن اعلام کرد که پکن شش دیپلمات چینی را از جمله سرکنسول خود در منچستر را از انگلیس فراخواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت انگلیس چهارشنبه (۱۴ دسامبر) گفت چین شش دیپلمات خود را از جمله سرکنسول این کشور در منچستر را بعد از آن که متهم به حمله به یک معترض هنگ‌کنگی شده بودند، از انگلیس فراخوانده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس گفت که شش نماینده چین، انگلیس را قبل از ضرب‌الاجل چهارشنبه لندن ترک کردند.

طبق این گزارش، پلیس منچستر تحقیقات جنایی را بعد از آن که «باب چان» ادعا کرد دیپلمات‌های چینی در تظاهرات ضد چینی، با وی رفتار وحشیانه داشتند و او را به داخل مجموعه خود برای حمله به وی کشاندند، آغاز کرد.

کلورلی گفت: «به عنوان بخشی از آن تحقیقات، ما درخواست کردیم که شش مقام چینی مصونیت دیپلماتیک خود را لغو کنند تا بتوان از آن‌ها بازجویی کرد». وی افزود سفارت چین در لندن از این ضرب‌الاجل برای اقدام آن‌ها مطلع شده بود. 

کلورلی در ادامه مدعی شد در پاسخ به درخواست‌ها، دولت چین اکنون آن مقامات را از جمله خود سرکنسول را برکنار کرده است. 

سفارت چین در بریتانیا در بیانیه‌ای انتقادی که در وبسایت خود در واکنش به اظهارات کلورلی منتشر کرد، گفت وزیر خارجه انگلیس با تحریف حقایق اظهارنظرهای غیرمعقولانه کرده است. 

این سفارتخانه اعلام کرد «دولت بریتانیا نتوانست به شکل موثر از نفوذ و حمله آشوبگران جلوگیری و از اماکن و اعضای سرکنسولگری چین محافظت کند. طرف انگلیسی احترامی برای عدالت و حاکمیت قانون قائل نیست و بیش از پیش غیرمسئولانه و شرم‌آور عمل می‌کند». پکن افزود اعتراض رسمی خود بر سر این موضوع را آغاز کرده است. 

در ماه اکتبر وزارت خارجه انگلیس، کاردار چین در لندن را در واکنش به ادعاهای مطرح شده احضار کرده بود. قانونگذاران ارشد حزب محافظه‌کار انگلیس «ژنگ ژیوان» از دیپلمات‌های ارشد چین در بریتانیا را به حضور در صحنه تظاهرات ضد چینی در منچستر و پاره کردن پوسترها متهم کرده بودند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 912565

مهمترین اخبار ایران و جهان: