نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 11:44

کودکان زیر ۵ سال بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند.

علی نیکو نهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، صبح دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: با شروع فصل پاییر و تغییر فصل موج جدید سرما خوردگی شیوع پیدا می کند.

وی افزود: این موج سرما خوردگی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته قوی تر بود که در این موارد ۱۰ تا ۱۵ درصد کرونا و در بقیه موارد سرما خوردگی و آنفولانزا می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال،‌ بیماران مبتلا به دیابت، افراد دارای بیماری مزمن ریوی، بیماران قلبی عروقی، ‌افراد با بیماری مزمن کلیوی و افراد دارای نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض سرما خوردگی هستند.

نیکو نهاد عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی مانند شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه کردن، رعایت فاصله حداقل یک متر از افراد در زمان صحبت کردن، استفاده از ماسک، پرهیز از دست دادن، روبوسی با افراد بیمار و پرهیز بیماران از حضور در مکان های پر جمعیت از راه های پیشگیری از ابتلا به موج جدید سرما خوردگی است.

وی اضافه کرد: در صورت ابتلا شدن افراد به سرما خوردگی از مصرف خود سرانه دارو ها پرهیز و به پزشک مراجعه نمایند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به فصل مدرسه بیان کرد: دانش آموزانی که دچار سرما خوردگی شده یا علائم سرما خوردگی را دارند با هماهنگی مدیر مدرسه از رفتن به مدرسه خودداری کنند. 

نیکو نهاد در پایان گفت: تاکنون مراجعه همشهریان ایلامی به بیمارستان ها به دلیل موج جدید سرما خوردگی، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، متداول‌ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلو درد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد و بی‌اشتهایی است که گلودرد تقریباً در ۴۰ درصد افراد و سرفه تقریباً در ۵۰ درصد افراد بروز می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532521

مهمترین اخبار ایران و جهان: