نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 15:25

خطرگرمازدگیِ در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا بالا است

شهرکرد_رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری گفت: نوزادان زیر چهار سال و افراد بالای ۶۵ سال آسیب‌پذیری بالایی دارند و در شهرستان‌های گرم مانند لردگان، خانمیرزا، فلارد و… از خانه خارج نشوند.

محمود شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: گرمازدگی یک موقعیت حاد و تهدیدکننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم دمای بدن به مشکل بر می‌خورد.

وی تصریح کرد: گرمازدگی جدی‌ترین آسیب گرمایی بوده که ممکن است منجر به مرگ شود و اولین علائم آن با سردرد، سرگیجه، عدم تعریق، پوست گرم، قرمز و خشک، ضعف عضلانی، تهوع، استفراغ، ضربان قلب شدید، تغییرات رفتار و ایجاد حالت تهاجمی در فرد، تشنج، بی‌هوشی و کما آغاز می‌شود.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در اولین برخورد با فرد گرمازده باید فرد را زیر سایه برد و در صورتی که هوشیاری وی بالا است مایعات خنک و نه آب بسیار سرد استفاده شود و دما را به تدریج به ۳۷ درجه رساند.

شمسی‌پور افزود: با استفاده از پنکه، کولر و بادبزن می‌توان دمای بدن فرد را کاهش داد، مهم‌ترین اقدام در این زمینه رساندن آب کافی به بدن است و باید توجه کرد که در گرما نباید کار شدید انجام شود خصوصاً کارگران به این مورد توجه داشته باشند که شرایط را برای خنک شدن بدن فراهم کنند و از البسه تیره و ضخیم استفاده نکنند.

وی یادآور شد: در گرمازدگی علائم ناگهانی نیز ممکن است بروز کند و فرد دچار بی‌هوشی و غش شود، که در این صورت بهتر است فرد به جای خنک منتقل و پاهایش را بالا نگه دارند و در صورت بی‌هوشی هرگز مواد غذایی به فرد داده نشود چراکه خطر خفگی وجود دارد.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری بیان داشت: باید از پاشیدن آب به صورت فرد گرمازده خودداری کنند چراکه سردرد را تشدید می‌کند و بهترین کار برای خنک کردن بدن استفاده از سایه است.

شمسی‌پور استفاده از وان آب را فقط تحت نظارت پزشک دانست و یادآور شد: این کار ممکن است باعث پایین آمدن شدید دمای بدن شود و تنش به بدن وارد می‌شود.

وی بیان داشت: نوزادان زیر چهار سال و افراد بالای ۶۵ سال آسیب‌پذیری بالایی دارند و لازم است خصوصاً در شهرستان‌های گرم مانند لردگان، خانمیرزا، فلارد و… از خانه خارج نشوند.

رئیس اورژانس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تاکنون مراجعه‌کننده‌ای با علائم گرمازدگی در این استان نداشتیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421765

مهمترین اخبار ایران و جهان: