نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 17:20

استقبال روسیه از نشست باکو با نمایندگان ارامنه ساکن قره‌باغ

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز از نشست باکو با نمایندگان ارامنه ساکن قره‌باغ استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ترند، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد: مسکو از آغاز مذاکرات بین باکو و نمایندگان اقلیت ارامنه در منطقه قره باغ حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این ارتباط ادامه داد: این موضوع در دستور کار تماس های ما با طرف های ذینفع قرار دارد. نیروهای حافظ صلح روسی قبلا در سازماندهی جلسات بین دو هیئت کمک کرده بودند. ما اکنون نیز آماده ارائه کمک های لازم هستیم.

«ماریا زاخارووا» در این خصوص اضافه کرد: مسکو هیچ پیش‌شرطی را در این مسیر مطرح نمی کند و در تلاش است تا این مذاکرات انجام شوند.

وی خاطر نشان کرد که رویکردهای طرفین در رایزنی ها به یکدیگر نزدیک تر شده است.

نیروهای ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ کنترل قره باغ کوهستانی را در جنگ به دست گرفتند و سپس جمهوری آذربایجان در یک درگیری ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ بخش‌های وسیعی از خاک خود را پس گرفت.

الهام علی اف، رئیس‌ جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌ وزیر ارمنستان، چندین بار به عنوان بخشی از تلاش‌ ها برای حل مناقشه دیدار کرده‌ اند، اما خشونت‌ های دوره‌ ای همچنان ادامه دارد.

تنش‌ های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.

به تازگی نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان در صدد است تا تجاوز گسترده‌ ای را علیه کشورش آغاز کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423565

مهمترین اخبار ایران و جهان: