نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 21:49

سند توسعه کشاورزی شهرستان تنگستان تدوین می‌شود

بوشهر- فرماندار تنگستان گفت: با استفاده از ظرفیت کارشناسان و متخصصان، سند توسعه کشاورزی شهرستان تنگستان تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی عصر یکشنبه در نشست تخصصی کشاورزی دانش‌بنیان، تولید محور و اشتغال‌آفرین در دانشگاه آزاد اسلامی اهرم اظهار داشت: این نوع نشست‌هایی که با موضوعیت تخصصی کشاورزی است، به جهت اهمیت موضوع سال‌ها پیش می‌بایست در سطح دانشگاه‌های تنگستان برگزار می‌شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به برگزاری اولین نشست تخصصی کشاورزی با موضوع نخل و خرما، شاهد تداوم و استمرار آن در سطح همه دانشگاه‌ها باشیم.

لطفی با یادآوری اینکه ۲ ظرفیت مهم بخش کشاورزی، شامل نخل و خرما در بخش مرکزی و آبزی‌پروری در بخش دلوار، در تنگستان به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارد، بیان کرد: متأسفانه طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، دانشجویان استقبال چندانی از فضا و ظرفیت‌های دولتی نمی‌کنند؛ در حال حاضر بیش از هزار نفر از تسهیلات اشتغال‌زایی که از محل تسهیلات تبصره ۱۶ پرداخت می‌شود، چه به صورت خرد و چه به صورت کلان در تنگستان استفاده کردند، که کمترین سهم مربوط به قشر دانشجو است.

وی ضمن اشاره به اینکه محتوای این نشست‌های تخصصی به گونه‌ای است که از خروجی آن می‌توان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه کشاورزی بهره برد، عنوان کرد: نتایج این نشست تخصصی در کیفیت محصول، افزایش میزان محصول و همچنین بهداشت و سلامت محصول خرما اثرگذار خواهد بود.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان

لطفی افزود: یکی از اهداف مهم ما، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی مانند آب، خاک و محصول است که به طور قطع نتایج خوبی در بر خواهد داشت و در معیشت خانواده‌ها و اقتصاد منطقه نیز مثمر ثمر خواهد بود.

مقام عالی دولت در تنگستان تصریح کرد: در بخش مدیریتی و پشتیبانی، ضمن اقدامات خوبی مانند احداث سد خاییز و سد باهوش در تنگستان، نیاز داریم که اقدامات بیشتر و باکیفیت‌تری برای بهره‌برداری از منابع آب انجام دهیم تا اصلی‌ترین نیاز و مسئله کشاورزان را پوشش دهیم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته در همین حوزه آب کشاورزان، طرح مطالعاتی واشماری نخیلات که به گفته خیلی از کشاورزان اجرای آن غیر ممکن بود، با کمک و همراهی کشاورزان و توسط دولت صورت گرفت که این مهم در بخش کشاورزی نخل و شیوه آبیاری آنان بسیار مهم است.

تنگستان دومین قطب تولید خرما است

لطفی با اشاره به اینکه تنگستان پس از دشتستان، دومین قطب تولید خرما در استان بوشهر است، خاطرنشان کرد: در بخش پشتیبانی دولتی از کشاورزان، با حوزه کشاورزی دشتستان فاصله داریم و این مهم باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: این مشکلات و کمبودهایی که بر حوزه کشاورزی تنگستان مترتب است، از سال‌ها پیش ایجاد شده که انشاالله با برگزاری چنین نشست‌های تخصصی در حوزه کشاورزی، به یک سند مدون کارشناسی در حوزه نخیلات و کشاورزی برسیم و چشم‌انداز روشنی را برای کشاورزان رقم بزنیم.

فرماندار تنگستان ابراز امیدواری کرد که به زودی و با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک زیست‌فناوری و کشاورزی بخش دلوار، به رونق اقتصادی و توسعه کشاورزی شهرستان کمک کنیم.

نشست تخصصی و هم‌اندیشی کشاورزی دانش‌بنیان، تولیدمحور و اشتغال‌آفرین با رویکرد نخل و خرما، با حضور فرماندار تنگستان، معاون عمرانی وی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان، مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان، امام جمعه اهرم، معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، جمعی از مدیران شهرستان، اساتید دانشگاه‌های خلیج فارس بوشهر و دانشگاه آزاد اسلامی اهرم و کشاورزان تنگستانی و دشتستانی، در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اهرم برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1364465

مهمترین اخبار ایران و جهان: