نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 08:45

سناریو جهنمی «روز قیامت» برای رژیم صهیونیستی

سناریو «روز قیامت» تعبیر رژیم صهیونیستی از جنگ آینده با گروه‌های مقاومت است؛ جنگی که در آن اسرائیل از همه سو در محاصره موشک‌ها خواهد بود.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: الف،  طی چند ماه گذشته بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» و سپس تشدید درگیری‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها و بعد از آن سلسله حوادث خطرناک در مرزهای شمالی و جنوبی فلسطین اشغالی-از عملیات معروف مجدو در منطقه الجلیل گرفته تا حمله موشکی از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین و عملیات شهید «محمد صلاح» سرباز مصری در مرز جنوبی فلسطین، اصطلاح «جنگ چندجبهه‌ای» به وفور در اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها و کارشناسان رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود.

جنگ چندجبهه‌ای درواقع همان «جنگ منطقه‌ای» است که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله دو سال قبل در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس و در پی نبرد «شمشیر قدس» بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم اشغالگر درباره آن صحبت کرده و هشدار داد که قدس خط قرمز مقاومت بوده و هرگونه تجاوز علیه آن و مسجدالاقصی به معنای شروع یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود که نتیجه آن نابودی اسرائیل است.

اما ابعاد عملی این معادله دبیر کل حزب‌الله امروز روشن می‌شود؛ جایی که اسرائیل خود را از هر سو در محاصره گروه‌های مقاومت می‌بیند، از ایران و لبنان تا عراق و سوریه و فلسطین و یمن. نکته قابل توجه آن است که صهیونیست‌ها دست کم مرزهای جنوبی را برای خود امن می‌دانستند و تنها نگران مقاومت غزه در جبهه جنوبی فلسطین بودند، اما عملیات چندروز گذشتهِ محمد صلاح، جوان مصری در مرز جنوبی فلسطین اشغالی با مصر نشان داد که دیگر هیچ مرزی برای اسرائیل امن نیست.

مانورهای نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان که از زمان جنگ جولای 2006 تاکنون سابقه نداشته نیز در قالب زنگ خطر و هشداری جدی برای رژیم اشغالگر بود؛ مانوری که در آن ورود نیروهای یگان ویژه «رضوان» حزب‌الله به منطقه راهبردی الجلیل در شمال اراضی اشغالی شبیه‌سازی شد و بازتاب زیادی در میان رسانه‌ها و محافل عبری داشت. به ویژه اینکه سناریو سیطره حزب‌الله بر الجلیل که سیدحسن نصرالله در سال 2012 صراحتا درباره آن صحبت کرد، اولین کابوس اسرائیل در جنگ آینده است.

علاوه بر آن اخیرا یک منبع وابسته به مقاومت در لبنان فاش کرد که حزب‌الله چند روز قبل یک مانور پهپادی در مرزهای فلسطین اشغالی برگزار کرده که خبر آن رسانه‌ای نشد اما صهیونیست‌ها پیام این مانور را دریافت کردند.

مانور پهپادی حزب‌الله به فاصله کوتاهی از رزمایش نظامی رژیم صهیونیستی انجام شد. این رزمایش ارتش اسرائیل تحت عنوان «ضربه نهایی» به مدت دو هفته ادامه داشت و هدف از آن شبیه‌سازی جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل بود که این رژیم باید برای آن آماده شود. در این مانور ارتش رژیم صهیونیستی از همه نیروهای نظامی و ذخیره در سطح بالا و نیز انواع تجهیزات نیروی زمینی و دریایی و هوایی استفاده شد.

اما کارشناسان و محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در تحلیل این مانور ارتش اسرائیل معتقدند که درواقع اسرائیل یک سناریو جهنمی را برای خود شبیه‌سازی کرده که در آن غافلگیری‌های بزرگی رخ خواهد داد. «امیر بوخبوط» کارشناس نظامی رژیم اشغالگر در مقاله‌ای در وبسایت عبری والا با اشاره به جزئیات مانور «ضربه آهنین» اعلام کرد که فرماندهی ارتش اسرائیل بعد از برگزاری مانور، به این نتایج رسید:

- در جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل، اوضاع جبهه داخلی بسیار آشفته خواهد بود.

-در نتیجه حملات موشکی سنگین ، حدود 100 شهرک‌نشین کشته و بیش از هزار نفر دیگر زخمی می‌شوند.

-حدود هزار تاسیسات اسرائیلی در این جنگ مورد هدف قرار گرفته و تخریب می‌شوند که از میان آنها 500 تاسیسات به کلی نابود می‌گردد. همچنین خسارت قابل توجهی به زیرساخت‌های برق و آب و پایگاه‌های ارتش اسرائیل و مراکز جمعیتی وارد می‌شود.

یک منبع نظامی اسرائیل نیز اعلام کرد که فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل سناریو «روز قیامت» را شبیه‌سازی کرده و با نهایت جدیت برای این سناریو آماده می‌شود. همچنین شلیک موشک به جبهه داخلی اسرائیل از این مقیاس وسیع خسارت‌های زیادی به بار می‌آورد و صحنه‌هایی ایجاد می‌شود که اسرائیل از زمان تاسیس خود تاکنون شاهد آن نبوده است.

«اوری گوردین» فرمانده منطقه شمالی در ارتش رژیم صهیونیستی چند روز قبل در جریان بازدید از مناطق اشغالی کفرشوبا و مزارع شبعا در منطقه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که حزب‌الله قادر است روزانه 5 هزار موشک روانه اسرائیل کند که رقم بسیار بزرگی بوده و جبهه داخلی اسرائیل قادر به مقابله با آن نیست.

درواقع موقعیت ژئواستراتژیکی و جغرافیایی فلسطین اشغالی و فقدان عمق راهبردی موجب شده تا تاسیسات حیاتی و مراکز جمعیتی این رژیم همگی در یک منطقه جغرافیایی واقع شود که همین امر خسارت حملات موشکی علیه جبهه داخلی اسرائیل را چند برابر می‌کند. حدود 80 درصد تاسیسات اصلی نظامی و غیرنظامی این رژیم در یک نوار جغرافیایی باریک واقع شده که در صورت وقوع جنک چندجبهه‌ای، به شدت مورد هدف قرار می‌گیرد.

در این میان حزب‌الله به عنوان تنها یکی از بازوهای محور مقاومت که در صدر لیست خطرات راهبردی علیه اسرائیل قرار گرفته، زرادخانه بزرگی از موشک‌های دقیق و انواع دیگر موشک‌ها در اختیار دارد که صهیونیست‌ها تعداد آن را تا 200 هزار فروند تخمین می‌زنند.

در نتیجه اسرائیلی‌ها معتقدند که حزب‌الله به تنهایی قادر است بسیاری از تاسیسات نظامی اسرائیل را که مستقیما به توانایی ارتش اسرائیل برای ادامه جنگ مرتبط است، از جمله پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی را با موشک‌های خود از کار بیاندازد که این کار در ابتدای جنگ، سیطره حزب‌الله بر منطقه الجلیل را آسان می‌کند و سپس حمله به نیروگاه‌ها و سکوهای استخراج گاز و تاسیسات آب‌شیرین کن و دیگر مواضع حیاتی آغاز می‌شود.

اما عامل مهم دیگری که نگرانی اسرائیلی‌ها را درباره جنگ چندجبهه‌ای بیشتر می‌کند این است که سامانه‌های پدافند هوایی این رژیم طی دو سال گذشته صرفا در مقابله با یکی از گروه‌های مقاومت فلسطین عملکرد قابل قبولی نداشتند و بر همین اساس شرایط آنها در برابر سیل حملات موشکی از جانب همه گروه‌های مقاومت به مراتب فاجعه‌بار تر خواهد بود.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303365

مهمترین اخبار ایران و جهان: