نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 09:01

نتایج مبهم چاه اکتشافی گلستان/تکاپو در تاقدیس‌های گازی ادامه دارد

گرگان- چرایی کتمان نتایج و یا طرح اظهارات ضد و نقیض در خصوص دستاوردهای حاصل از حفر سیزدهمین چاه اکتشافی نفت و گاز در گلستان به سوال مبهمی برای شهروندان تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علی قاسمعلی: تلاش و اهتمام برای دستیابی به منابع و مخازن نفتی و هیدروکربنی در استان گلستان سابقه حدود ۷۰ ساله دارد اما پس از پیروزی انقلاب، از دهه ۸۰ مطالعات واحدهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت به صورت خاص بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس آخرین آمارهای موجود، ۳۷ تاقدیس گازی در استان گلستان شناسایی شده است.

اجرای عملیات زلزله نگاری برای اکتشاف مخازن نفت و گاز در مرز ایران و ترکمنستان در سال ۱۳۹۰ یکی از تلاش‌های جدی وزارت نفت برای دست یابی انرژی فسیلی در اعماق گلستان بود. این عملیات همانند اکثر تلاش‌های قبلی برای اکتشاف نفت و گاز در گلستان در مناطق شمالی شهرستان آق‌قلا اجرایی شد؛ جایی که کمتر از ۱۳۰ کیلومتر با منطقه بلخان آباد ترکمنستان که عظیم‌ترین منبع نفتی ترکمنستان است فاصله دارد. مکانی که به ظن کارشناسان امکان دست یابی به مخازن نفت و گاز مشترک با ترکمنستان محتمل بوده است.

سنگ‌های کشف شده در حفاری‌های اکتشافی در شمال شهرستان آق قلا بیانگر وجود رگه‌های گاز در این منطقه بود و شانس کشف مخازن عناصر هیدروکربنی به ویژه گاز را افزایش داد اما این فعالیت‌ها به دلایل مختلف به ویژه محدودیت‌های اعتباری ابتر رها شد.

نتایج مبهم چاه اکتشافی گلستان/تکاپو در تاقدیس‌های گازی ادامه دارد

پس از فاصله حدود ۱۰ ساله پروسه اکتشاف نفت در استان گلستان در سال ۱۳۹۹ در منطقه سقرتپه گمیشان مطرح و مقرر شد تا سیزدهمین چاه اکتشافی نفت در تاریخ گلستان در چهار کیلومتر غرب گل‌فشان قارن یارق حفر شود.

پنج هزار میلیارد ریال برای حفر چاهی به عمق سه هزار متر در این منطقه پیش‌بینی شد تا با صرف مجموعه اعتبار ۱۵ میلیون یورویی و ۴۵ میلیارد ریالی ظرف مدت ۹ ماه فرایند اکتشاف اجرایی شود.

عملیات حفر سیزدهمین چاه با ۱۵ میلیون یورو سال ۱۴۰۰ آغاز شد عملیات آغاز حفاری برای سیزدهمین چاه نفت در گلستان فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار بود ظرف ۹ نتایج آن اطلاع رسانی شود.

تا قبل از سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲ چاه اکتشافی در گلستان حفر شد که ۱۰ حلقه به نتیجه نرسید و دو حلقه از اینها از نظر صرفه اقتصادی رد شد.

اظهارات ضد و نقیض در خصوص سرانجام چاه اکتشاف گلستان

با گذشت حدود ۲۵ ماه از آغاز عملیات حفاری مدیران ارشد اجرایی گلستان از هرگونه اظهارنظر در خصوص سرانجام این پروژه پنج هزار میلیارد ریالی سرباز می‌زنند و نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم اظهارات ضد و نقیض بر زبان می‌آورند.

هفته گذشته نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی در نشست با خبرنگاران گفت: عملیات اکتشاف نفت و گاز در مناطق شمالی آق قلا به سرانجام نرسید.

رمضانعلی سنگدوینی گفت: مکان یابی برای استقرار دکل دوم در استان گلستان در دستور کار است و موضوع پس از قطعی شدن به اطلاع رسانی می‌شود.

از سوی دیگر نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی تنها ۲۴ ساعت پس از اظهارات سنگدوینی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: اظهارات آقای سنگدوینی به عنوان یک فرد خبره و متخصص در خصوص پروژه‌ها و فرآیندهای نفت و گاز، نافذ است اما برای اطلاع از آخرین وضعیت اکتشاف عملیات حفاری اکتشاف نفت و گاز در سقرتپه به صورت مکتوب با وزارت نفت مکاتبه کرده‌ام و اگر جوابیه وزارت نفت محرمانه نباشد، آن را در اخیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

نتایج مبهم چاه اکتشافی گلستان/تکاپو در تاقدیس‌های گازی ادامه دارد

عبدالجلال ایری گفت: به طور کلی جوابیه وزارت نفت حاکی از آن بود که بخشی از اهداف ترسیم شده در عملیات حفاری محقق شده است.

وی ادامه داد: جانمایی مکان دوم برای برپایی دکل دوم اکتشاف نفت و گاز در شمال روستای کله پست شهرستان گمیشان به اتمام رسیده و در حال حاضر دکل نفتی در آنجا مستقر شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند اکتشاف و استخراج نفت و گاز در شمال کشور به ویژه گلستان با توجه به توسعه صنایع وابسته و البته واحد پتروشیمی و حتی از منظر پدافند غیرعامل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هرچند فرایند اکتشاف و دستیابی به مخازن و منابع نفت و گاز پیچیده و زمان بر است اما اهالی گلستان از مدیران ارشد استان و مجموعه نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند تا به صورت شفاف و صریع از آخرین نتایج حاصله در عملیات اکتشاف نفت در سقر تپه با مردم سخن بگویند.

یقیناً برخی از تناقض‌های موجود اظهارات مدیران و نمایندگان ناشی از آن است که تلاش می شود بخشی از نتایج واقعیت نشود، حال آنکه شکست و ناکامی در عملیات اکتشاف نفت و گاز فرایندی مرسوم است اما کتمان آن موجب کاهش اعتماد مردم به خادمان خود در قوای مجریه و مقننه خواهد شد.

برخی منابع آگاه به خبرنگار مهر اطلاع دادند که عملیات سیزدهمین چاه اکتشافی، رگه‌هایی از گاز ترش (گاز طبیعی) در منطقه سقر تپه کشف شده و امیدها برای دست یابی به مخازن گازی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1226565

مهمترین اخبار ایران و جهان: