نیوز سیتی!
22 مهر 1402 - 11:34

رفعتی: بسیاری از کشورهای دنیا VAR ندارند

رئیس اسبق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: بسیاری از کشورهای دنیا هنوز سیستم VAR ندارند و حتی در انگلیس و اسپانیا نیز برخی خواهان جمع‌آوری این سیستم شده‌اند.

داود رفعتی در گفتگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در باره انتقاداتی که به فدراسیون فوتبال مبنی بر نداشتن VAR در مسابقات باشگاهی می‌شود، اظهار داشت: برخلاف آنچه که تصور می‌شود بسیاری از کشورهای دنیا هنوز این سیستم VAR را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند. حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز فوتبالشان مجهز به این سیستم نشده است. سیستم VAR در حال حاضر جزو تجهیزات ورزشگاه و  یک نوع آپشن محسوب می‌شود و الزام صد درصدی و اجبار در فوتبال نیست.

وی افزود: AFC در سال 2020، VAR را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مرحله نیمه نهایی وارد لیگ قهرمانان آسیا کرد و در سال جدید سیستم VAR از مرحله گروهی الزام‌آور شده است. بااین‌حال در خیلی از کشورهای آسیایی این سیستم نصب و راه‌اندازی نشده و به همین دلیل است که خود AFC کشورهایی که این سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، به آنها این سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌کند. حتی کشوری مثل امارات نیز تا پارسال VAR نداشت. نمی‌دانم امسال آنها این سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده‌اند یا نه.

رفعتی با اشاره به اینکه فوتبال ایران یکی از قدرت‌های برتر آسیاست و تیم ملی کشورمان از برترین‌های این قاره محسوب می‌شود، عنوان کرد: این حرف درستی است که کشور اول آسیا باید سیستم VAR داشته باشد، اما کشور ما با مشکلاتی روبروست که بسیاری از کشورها چنین مشکلی ندارند. ما با تحریم ظالمانه مواجه هستیم و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند با ما کار کنند. حتی در زمان ریاست عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال یک شرکت VAR آمد که آن هم مشکلاتی از جمله مشکلات امنیتی داشت. اینکه در برنامه شب گذشته شبکه ورزش یک کارشناس می‌نشیند و خیلی راحت همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باد انتقاد می‌گیرد، راحت است اما باید بدانیم در کار اجرا چه مشکلاتی وجود دارد. این آقا یک سال و خرده‌ای مدیرعامل یک باشگاه بوده و بعد هم او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این سمت نگه نداشتند و کنار گذاشتند. اگر او مدیر خوبی بود، او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ می‌کردند. بنابراین بهتر است که ایشان خیلی راحت در مورد بحث مهمی مثل VAR صحبت نکند.

رئیس اسبق دپارتمان داوری مطرح کرد: در حال حاضر 6 کشور مورد تأیید فیفا هستند که این سیستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌کنند. هوکای یکی از شرکت‌هایی بود که قصد داشت بیاید اما مشکلاتی در زمان عزیزی خادم به وجود آمد. دو شرکت دیگر هم حاضر به همکاری نیستند و حالا که یک شرکت وارد عرصه شده باید او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنیم. شرکت‌های دیگر می‌ترسند که در صورت همکاری با ایران با مشکلاتی مواجه شوند. پس نصب و راه‌اندازی VAR اصلاً کار راحتی نیست.

رفعتی با اشاره به سوابق خود در داوری و سیستم کمک داور ویدئویی گفت: من خودم اولین مدیر آموزش VAR در ایران بودم و می‌دانم کار بسیار دشوار است، اما یک نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید متذکر شوم؛ اینکه فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان مسئول نصب و راه‌اندازی VAR در فوتبال ما نیست و این باشگاه‌ها هستند که باید ورزشگاه‌هایی که در اختیار دارند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سیستم VAR مجهز کنند. بسیاری از باشگاه‌های ما می‌گویند ورزشگاه در اجاره ماست و نمی‌توانیم چنین هزینه سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ورزشگاه اجاره‌ای انجام بدهیم. بنابراین وظیفه فدراسیون نیست که برای چندین ورزشگاه لیگ برتری VAR نصب و راه‌اندازی کند، ضمن اینکه آموزش و نصب و راه‌اندازی VAR هم کار بسیار سخت و دشوار و زمان‌بری است.

وی افزود: اینکه تصور کنیم بلافاصله بعد از نصب و راه اندازی VAR تمام مسابقات ما می‌تواند از این سیستم استفاده می‌کنند، درست نیست. بلکه هر باشگاه فقط می‌تواند در فصل اول برای 5 مسابقه خود از این سیستم استفاده کند که در مجموع می‌شود 80 مسابقه. بنابراین این مدیر سابق باشگاه که اکنون به عنوان کارشناس در تلویزیون حاضر شده خیلی راحت همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال می‌برد.

رئیس اسبق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به مشکلات VAR در فوتبال اظهار داشت: اکنون کشورهایی مثل انگلیس و اسپانیا که VAR دارند هم با مشکلاتی مواجه شده‌اند و برخی کارشناسان خواهان جمع‌آوری این سیستم هستند زیرا می‌گویند جذابیت فوتبال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم کرده است. در حال حاضر هم VAR جزو الزامات فوتبال نیست و یک نوع آپشن محسوب می‌شود. همان‌طور که در مسابقات AFC کاپ از این سیستم استفاده نمی‌شود. من نمی‌گویم 90 درصد کشورها VAR ندارند، بلکه می‌گویم اکثر کشورهای دنیا هنوز به این سیستم مجهز نشده‌اند.

رفعتی با اشاره به دریافت پول نفت که از طریق قطر به ایران آمده، گفت: اینکه بخواهیم پول نفت با پول فیفا مقایسه کنیم، بسیار اشتباه است. مسئله انتقال آن پول بر اساس توافق سه جانبه ایران، آمریکا و قطر صورت گرفت اما در حال حاضر فیفا نمی‌تواند حتی پول ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که از جام جهانی گذشته مانده، به حساب AFC واریز کند. پس بهتر است کسانی که به عنوان کارشناس در تلویزیون حاضر می‌شوند اطلاعات کافی در مورد مسائل خواهند داشت.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1537602

مهمترین اخبار ایران و جهان: