نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 10:52

ثبت دمای ۷۳.۵ درجه در ریگ یلان/ گرم ترین نقطه زمین مزیت گردشگری

بیرجند- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: دمای ۷۳.۵ درجه ای در ریگ یلان ثبت شده و به عنوان گرمترین نقطه زمین مزیتی بی نظیر برای حوزه گردشگری استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: طبق نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای ۷۳.۵ (هفتاد و سه و نیم) درجه‌ای به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: گروهی از محققین دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع استان پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

شاه‌وردی بیان کرد: پس از بررسی‌های نهایی برداشت‌های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرم‌ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.

وی گفت: بر اساس نتایج نهایی بدست آمده بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون ۵۰/۷۳ (هفتاد و سه و نیم) است که در ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین بر اساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.
شاه‌وردی اذعان کرد: ثبت گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشأ توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب توریست باشد چراکه بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرم‌ترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، نیز در روستای دهسلم وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1437702

مهمترین اخبار ایران و جهان: