نیوز سیتی!
05 خرداد 1402 - 14:59

شبانکاره در نزدیکی بحران آب قرار دارد

امام جمعه شبانکاره گفت:روستاهای بخش شبانکاره و حتی شهر با مشکل کم آبی روبرو هستند که نیاز به پیگیری جدی از طرف مسؤولان دارد، اگر این مشکل مدیریت نشود، در آینده تبدیل به بحران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، حجت الاسلام محمد پردل امام جمعه شبانکاره در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شبانکاره اظهار داشت: روستاهای بخش شبانکاره و حتی شهر با مشکل کم آبی روبرو هستند که نیاز به پیگیری جدی از طرف مسؤولان دارد، اگر این مشکل مدیریت نشود، در آینده تبدیل به بحران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد کشور را در درون مقاوم‌ سازی کنیم عمده مشکلات ناشی از دشمن از بین خواهد رفت، افزود: مهار تورم با کاهش ناترازی بانکی، به این معنا که میزان منابعی که در اختیار دارند، بیش از آن را اعطای تسهیلات کنند و وام دهند. ناترازی بودجه نیز همانند ناترازی نظام بانکی این است که اگر ما منابعی داریم، بیش از منابع، مخارج دولت را تعیین کنیم و دولت در پایان هر سال مالی که بودجه آن تمام می‌شود مجبور باشد به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم، از بانک مرکزی استقراض کند و عملا استقراض از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی، حجم نقدینگی و تورم را در پی دارد. 

این مقام مسؤول ادامه داد: جایگاه و وظایف شورای عالی امنیت ملی و دبیری شورای عالی امنیت ملی، نقشی توازن‌ بخش در جمهوری اسلامی دارد.

حجت الاسلام پردل تصریح کرد: نقش‌آفرینی این جایگاه که از یک سو مرتبط با دولت و رئیس جمهور و از سوی دیگر ذیل جایگاه رهبر و فرماندهی کل قوا تعریف می‌شود و به نظر می‌رسد سابقه، تجربه، هوشمندی و جایگاه شخص دبیر می‌تواند در شکل‌گیری اجماع و همفکری میان مقامات تراز اول سیاسی کشور و هم در اجرای تصمیمات کلان و مهم امنیتی آن‌ها مؤثر باشد.

وی با بیام اینکه عدم تأمین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن مشکلات بسیاری برای مردم سیستان و بلوچستان ایران به‌وجود آورده است، گفت: بر همین اساس ایران خواهان اجرای دقیق و کامل بند‌های پیش‌بینی‌شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان است. بدیهی است، هشدار رئیس جمهوری اسلامی ایران به حاکمان افغانستان نشان می‌دهد که دولت ایران برای احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان از حقابه رود هیرمند مصمم است و تداوم بی‌عملی حاکمان افغانستان در تأمین خواسته ایران می‌تواند به موضوعی برای تشدید اختلافات دو کشور همسایه تبدیل شود.

پایان خبر/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1239346

مهمترین اخبار ایران و جهان: