نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 17:04

شروع رتبه‌بندی تعاونی‌ها در کشور

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شروع رتبه‌بندی تعاونی‌ها گفت: با وجود اینکه نظام بانکی و اداری به مصوبات تصویب شده پای‌بند نیستند، آموزش و تقویت بخش تعاونی می‌تواند ابزار موثری برای رفع این مشکلات باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز در  نشست تخصصی و تعاملی تعاونی‌های سهام عدالت و تعاون‌گران شهرستان بابل اظهار کرد: با وجود اینکه نظام بانکی و اداری به مصوبات تصویب شده پای‌بندی نیست، آموزش و تقویت بخش تعاونی می‌تواند ابزار موثری برای رفع این مشکلات باشد.

وی گفت: در بخش تعاونی، دو ابزار اصلی شامل بانک تعاون و صندوق توسعه تعاون وجود دارد، درخواست وام از جای دیگری به جز بانک تعاون و مراجعه به صندوق توسعه تعاون ممکن نیست.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در ثبت تعاونی‌ها با افزایش ۱۸۱ درصدی مواجه هستیم که برخی‌ها هیچ مشخصاتی از تعاونی ندارند اما شرکتی را با نام تعاونی ثبت می‌کنند.

مسکنی با اشاره به اینکه در سهام و تعاون، جنگ بین نظام سرمایه‌داری و نظام توزیع وجود دارد، گفت: در سهام عدالت، بهترین و ناب‌ترین دارایی‌ها برای کم توان‌ترین افراد در کشور در نظر گرفته شده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تعاون، یک شاخه از اقتصاد است که در بیش از ۱۳۰ کشور جهان وجود دارد، افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی تعاونی‌های بزرگی دارند، تعاونی‌ها می‌توانند یک چشمه جوشان برای ایجاد اشتغال باشند که برای تقویت بخش تعاونی، باید اتاق بازرگانی بزرگ‌تر شود تا بتواند کار و قدرت را به مردم بسپارد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: باید به تقویت بخش تعاونی و استفاده از ابزارهای دیجیتالی در این بخش توجه کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آوریم.

*اهمیت حمایت از تعاونی‌ها

مهدی سعادتی دبیر فراکسیون سهام عدالت با تشکر از نمایندگان سهامداران عدالت در این استان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۲ میلیارد تومان سود توزیع شده است، گفت: بحث نهایی کردن بسته پیشنهادی توسط دولت و مجلس در حال انجام است و ۳۶۱ سهم عدالت در شهرستان مازندران به دست آمده که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کنند.

*ضرورت توجه و حمایت از شرکت‌های تعاونی

علی باقری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف تعاونی‌ها برخلاف سایر بنگاه‌های اقتصادی و تجاری، تنها دست‌یابی به ثروت نیست، بلکه علاوه بر بهبود شرایط و تامین نیاز اعضا، ایجاد عدالت و مسوؤلیت‌پذیری و همکاری گروهی نیز از دیگر اهداف این تشکل‌ها در جامعه است.

وی با بیان اینکه لازمه دست‌یابی به توسعه در بخش‌های مختلف، توجه و حمایت از شرکت‌های تعاونی است،گفت: تعاونی‌ها یکی از موفق‌ترین الگوهای رشد و پیشرفت هر کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده بخش تعاون در استان مازندران،گفت:  امکان تأثیرگذاری فعالیت‌های مربوط به این حوزه و تأکید قانون اساسی بر سهم تعاون از حوزه اقتصاد، نشانگر توان بالای این بخش در راستای حضور اثرگذار در تولید، کسب و کار و اقدامات مولد محسوب می‌شود.

باقری، رویکرد دولت سیزدهم را ترویج و حمایت از بخش تعاون اعلام کرد و ادامه داد: استان مازندران مقام دوم بخش کشاورزی را در کشور برخوردار است و باید در بقیه بخش‌ها ظرفیت‌های آن دیده شود.

وی از پرداخت ۳۴۸ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های تعاونی این استان خبر داد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349846

مهمترین اخبار ایران و جهان: