نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 10:10

صنعت گردشگری دریایی در سواحل مکران رونق می گیرد

چابهار-گردشگری دریایی به دلیل نیاز به زیرساخت‌های ویژه و تا حدودی ناشناخته بودن آن برای مردم و مسئولان، مورد غفلت بسیار بوده،اما مسئولان اعلام کرده اند این بخش در سواحل مکران رونق می گیرد .

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صنعت گردشگری بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید، بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال و رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند و بر همین اساس یکی از راهبردهای لازم که امروزه در اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته، توسعه و گسترش گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیل گردشگری است.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در امتداد سواحل مَکُران از استعداد بالقوه‌ای برای گسترش توریسم و گردشگری دریایی برخوردار است که بهره‌گیری از این ظرفیت خود عاملی مهم برای رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شود.

صنعت گردشگری دریایی در سواحل مکران رونق می گیرد

صنعت گردشگری و توریسم جزو صنایع سودآور به شمار می‌آید، به طوری که منبع درآمد اصلی برخی کشورها، فعالیت‌های گردشگری و توریسم است، از سویی چند دهه‌ای است که شاهد رشد صنعت گردشگری در همه جای دنیا هستیم.

صنعت گردشگری کشور با همه مزیت‌هایی که دارد سال‌هاست افتان و خیزان در کنار سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حرکت خود ادامه داده، اما هرگز حرفی برای گفتن نداشته و این در حالیست که جاذبه‌های گردشگری ایران در دنیا منحصر بفرد، بی‌نظیر و زبانزد خاص و عام است.

از سویی در کارزار گردشگری، آب‌های بسیار تمیز و سواحل طولانی دریای عمان، به عنوان بهترین و بیشترین پتانسیل سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری در اختیار کشورمان قرار گرفته که می‌توان با کمی دقت و مدیریت در راستای آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری از هر متر مربع آن درآمد کسب کرد و بازار اشتغال منطقه را رونقی دو چندان داد، اما متأسفانه سهم اقتصادی صنعت گردشگری ایران که طولانی‌ترین سواحل را به خود اختصاص داده بسیار کمتر از دیگر همسایگان جنوبی خود که هرکدام شاید کوچک‌تر از یک استان ایران باشند، بوده است.

در این میان از گردشگری دریایی، به دلیل نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات بیشتر و همچنین تا حدودی ناشناخته بودن آن برای مردم و مسئولان، بیشتر غفلت شده است.

صنعت گردشگری دریایی در سواحل مکران رونق می گیرد

البته شاید این ذهنیت ایجاد شود که گردشگری دریایی در کشورهای خارجی متفاوت با ایران اسلامی است اما نکته اینست که گردشگری دریایی
در کشور اسلامی ایران نیز می‌تواند در چارچوب موازین اسلامی و اجتماعی حاکم بر جامعه و حتی فرهنگ بومی مردم منطقه رونق یابد، اتفاقاً به این دلیل که ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا در بحث گردشگری و از مقیدترین کشورها در بحث رعایت مسائل اخلاقی است، این صنعت بهتر از هر جای دنیا می‌تواند در چارچوب موازین اخلاقی رشد و توسعه یابد.

صنعت گردشگری دریایی در سواحل مکران رونق می‌گیرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران، دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از آن به عنوان گنج پنهان یاد می‌کنند، گفت: به دنبال آن هستیم در کناره‌های سواحل مکران بتوانیم بوم گردی‌هایی را با حضور سرمایه‌گذاران راه اندازی کنیم.

علیرضا جلالزایی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: سرمایه‌گذاران برای بهره مندی از این ظرفیت می‌توانند در هر یک از زیرساخت‌های گردشگری مانند مجتمع‌ها و تفریحگاه‌های گردشگری، بوم گردی‌ها، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی فعالیت کنند و ما هم برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنیم و در این فرش قرمز حتماً آنها را همراهی خواهیم کرد که بخشی از این حمایت‌ها در قالب ارائه تسهیلات است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در زمینه گردشگری دریایی اداره کل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان آماده است از سرمایه‌گذارانی که علاقمند هستند در زمینه سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی ورود کنند، حمایت کند، یکی دیگر از این حمایت‌ها فراهم کردن مجوزهای لازم و تسهیل در امور است تا سرمایه گذاران بتوانند با این مجوزها کارکرد و زیرساخت‌های گردشگری را توسعه دهند.

وی گفت: به دنبال آن هستیم تا کشتی که قبلاً بین کشور ایران و عمان در حال رفت و آمد بود و مسافران را جابجا می‌کرد، دوباره راه اندازی کنیم، در این زمینه مشکلاتی بر سر راه بود که رفع شد.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال آن هستیم که اقتصاد کشور و به تبع آن سیستان و بلوچستان فعال‌تر و پویاتر شود، باید چراغ گردشگری را از دریا روشن کنیم.

جلالزایی ادامه داد: باید فانوس گردشگری دریایی را به گونه‌ای روشن کنیم که این فانوس دید بسیار خوب و همگانی برای همه باشد تا سرمایه‌گذاران ورود کنند.

وی گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران دارای جذابیت‌ها و جاذبه‌های بسیار خوبی است که باید آنها را قدر بدانیم و سرمایه گذاران واقعی را جذب کنیم.

صنعت گردشگری دریایی در سواحل مکران رونق می گیرد

این مقام مسئول اظهار داشت: در زمینه حمایت از سرمایه گذاران تسهیلگری می‌کنیم تا مبادا بروکراسی‌های اداری باعث خستگی و فرار سرمایه گذاران شود.

جلالزایی افزود: امروز نگاه ما نگاه گردشگری دریایی است، به مرور زمان گردشگری دریایی در سیستان و بلوچستان و در کشور جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و چه خوب که چراغ گردشگری دریایی از این استان روشن شود.

سواحل متمایز و متفاوت مکران با طول ۵۴۱ کیلومتر بکر و دست نخورده است

رضا گنجعلی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: سواحل مکران که به فرموده رهبر انقلاب «گنج پنهان» کشور است با داشتن قابلیت‌های فراوان و قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیکی برای ایران برخوردار است و از این حیث، تاکید فرمانده معظم کل قوا بر احیای نام تاریخی مکران و توسعه این سواحل نشان از هوشمندی، دقت نظر و نگاه عمیق ایشان در مسائل منطقه و جهان دارد.

وی تصریح کرد: سواحل متمایز و متفاوت مکران با طول ۵۴۱ کیلومتر بکر و دست نخورده است، از طرفی یکی از ویژگی‌های سواحل مکران تلاقی کویر، تالاب، کوه و جنگل با دریا است.

گنجعلی ادامه داد: برای فعال‌سازی مسافرت‌های دریایی اقدام به خرید دو کروز «کشتی مسافرتی» شده که در ابتدا گردشگری داخلی ایران را بین جزایر و سواحل این استان با استان‌های بوشهر و هرمزگان فراهم کند و در مرحله بعد گردشگری خارجی بین کشورهای حاشیه اقیانوس هند با سواحل مکران را فراهم سازد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312346

مهمترین اخبار ایران و جهان: