نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 12:47

«ترنم و تبخاله» منتشر شد

رشت- «ترنم با تبخاله» نوشته «عباس مهری اتیه» شاعر و محقق گیلانی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ترنم و تبخاله؛ جستجویی در ذهن و زبان شیون فومنی» اثر «عباس مهری آتیه» شاعر و محقق گیلانی به همت نشر روزنه انتشار یافت.

«ترنم و تبخاله» دربرگیرنده مقدمه و پنج دفتر با عناوین «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «از تو برای تو»، «رودخانه در بهار» و «کوچه باغ حرف» است و نویسنده در این کتاب به بررسی ابعاد مختلف سروده‌های زنده یاد شیون فومنی پرداخته و همچنین گزیده‌ای از اشعار این شاعر بلندآوازه گیلانی را گنجانده است.

«حامد فومنی» رئیس بنیاد فرهنگی شیون فومنی درباره این کتاب به خبرنگار مهر گفت: کتاب «ترنم و تبخاله» از سوی نشر روزنه و با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با موضوع جستجویی در ذهن و زبان اشعار فارسی شاعر معاصر شیون فومنی منتشر شده است.

وی در ادامه نگاه زیبایی شناسانه نویسنده به اشعار فارسی شیون فومنی بر اساس تنوع مضمونی، خلاقیت‌های هنری و اندیشه‌های شاعرانه شیون را از جمله ویژگی‌های این اثر دانست و اظهار کرد: «عباس مهری آتیه» در کتاب «ترنم و تبخاله» غزل‌های فارسی شیون را دارای منزلتی خاص در غزل معاصر ایران می‌داند و یاد آور می‌شود که افزون بر ارادت خاص شیون به صائب و سبک هندی، تعلق خاطرش به غزل امروز و نوآوری‌های شاعر در غزل معاصر حائز اهمیت است. نویسنده کتاب «ترنم و تبخاله» همچنین معتقد است اشعار سپید شیون فومنی نیز در قیاس با دیگر سرایندگان این عرصه دارای قوت و جلوه‌ای خاص است.

«ترنم و تبخاله» منتشر شد

گفتنی است، عباس مهری آتیه سال ۱۳۳۴ در رودسر چشم به جهان گشوده است و پیش از این کتاب «همسایه با سایه» با مضمون نگاهی زیباشناسانه به اشعار امیرهوشنگ ابتهاج را به رشته تحریر درآورده که توسط نشر روزنه به چاپ رسیده است. و اما اکنون چاپ نخست «ترنم و تبخاله» در ۳۴۲ صفحه و با بهای ۱۳۵۵۰۰ تومان، سال ۱۴۰۱ منتشر و روانه بازار کتاب ایران شده است.

«ترنم و تبخاله» با این شعر شیون آغاز می‌شود: به جستجوی نشانی می‌روم / که نیالوده باشد / روشنایی نامم را / شیرت / در نیزار نژادم / نمی‌غرد دیگر / آه… طلایی کوچک / قفست را / خالی می‌گذارم / با خمیازه‌ی سه‌شنبه‌هایی که / خریداری / نخواهی داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1063102

مهمترین اخبار ایران و جهان: