نیوز سیتی!
18 بهمن 1401 - 22:13

زمین کارخانه مس در حاشیه میانکاله تهیه نشده است

بهشهر- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ساخت پروژه کارخانه مس در حاشیه میانکاله نیازمند ارزیابی های دقیق است هرچند هنوز زمین مورد نیاز آن تهیه نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عطاء الله کاویانی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح پایگاه اطفای حریق میانکاله با اشاره به مشکلات فراروی تالاب گفت: تالاب میانکاله در صورت نبود آب ارزش تالابی خود را از دست می‌دهد و تاکنون ۳۰ درصد از سطح تالاب به میزان ۱۵ هزار هکتار خشک شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط طبیعی و توپوگرافی تالاب، با کم شدن جریانات ورودی آب به تالاب و پس روی آب دریا، شاهد خشک شدن و پس روی تالاب در محدوده غربی هستیم و عوامل انسانی و فعالیت‌های توسعه‌ای نیز در این بخش تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان این که پروژه‌های توسعه‌ای در حاشیه میانکاله از جنبه‌های مختلف نظیر آب و فاضلاب مدنظر قرار می‌گیرد، درباره پتروشیمی میانکاله گفت: سازمان درباره این پروژه به جمع بندی خواهد رسید و ارزیابی پروژه مس نیز در دست اقدام است.

کاویانی یادآور شد: پروژه مس نیازمند زمین است و تا زمانی که مسائل مربوط به زمین و وسعت آن مشخص نشود، سازمان نمی‌تواند درباره آن اظهار نظر کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: ۷۰ درصد آب ورودی به تالاب نیز از طریق رودخانه قره سو گلستان تأمین می‌شود و به دلیل احداث سد، ورودی آب کاهش یافته است.

وی افزود: مطالعاتی برای پمپاژ آب دریای به تالاب صورت گرفته است و در کنار آن باید آب شیرین نیز تأمین شود و در مجموع در حوزه میانکاله با عوامل طبیعی و انسان ساخت روبرو هستیم.

وی لایروبی کانال‌های اصلی میانکاله را از جمله اقدامات ذکر کرد و گفت: این مسئله می‌تواند تبادلات آبی را در محدوده‌های خاص تسهیل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به احداث پایگاه اطفای حریق گفت: این امکانات در رفع برخی نیازها مؤثر خواهد بود و برای تأمین آن و احداث پایگاه ۹ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور هزینه شده است.

وی یک دستگاه لودر، سه دستگاه تراکتور، امکانات اطفای حریق، پمپ‌ها و تانکرهای حمل آب، دستگاه تالاب رو و دو دستگاه هلی شات را از جمله تجهیزات تأمین شده ذکر کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1026302

مهمترین اخبار ایران و جهان: