نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 17:54

منطقه قفقاز از دوره تنش و درگیری به دوره صلح رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه منطقه قفقاز از دوره تنش و درگیری به دوره صلح رسیده است، گفت: ما از گفتگوهای ایروان و باکو استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که امروز به تهران سفر کرده است، گفت: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با ترکیه دارای اتفاق نظر هستیم و معتقدیم مسیرهای ترانزیت بین ایران و ترکیه مسیرهای مکمل یکدیگر است و این مسیرها عامل رقابت نیست بلکه عامل تکمیل همکاری‌ها بین تهران و آنکارا می‌باشد.

وی افزود: در توسعه همکاری‌ها در علم و فناوری، بهداشت، درمان، صنعت، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری و تبادل هرچه بیشتر تیم‌های ورزشی از سوی هر دو طرف تاکید شده است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: معتقد هستیم که علاوه بر موضوع افزایش همکاری‌های کنسولی به دلیل تردد زیاد اتباع دو کشور ضروری است لذا پس از گذشت ۵ سال فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در تهران و آنکارا برگزار خواهد شد که البته امیدواریم اتباع دو کشور در تردد میان دو کشور، قوانین ایران و ترکیه را رعایت کنند و البته ما هم بتوانیم در چارچوب روابط انسانی بهتر عمل کنیم.

امیرعبداللهیان، گفتگو پیرامون مسائل منطقه‌ای از دیگر محورهای دیدارش با وزیر خارجه ترکیه نام برد و گفت: دو کشور بر ضرورت اقدامات فعال‌تر برای مقابله با اسلام هراسی و جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم تاکید کردند.

وی با بیان اینکه دو کشور بر لزوم توجه به فلسطین به عنوان اولویت کشورهای اسلامی و منطقه تاکید کردند، افزود: همچنین تاکید کردیم رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای بجز ناامنی در منطقه ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به شرایط حاکم بر منطقه قفقاز، گفت: منطقه قفقاز از دوره تنش و درگیری به دوره صلح رسیده است. ما از گفتگوهای ایروان و باکو استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه این نشست خبری، نگرانی‌های ترکیه از مرزهای مشترکش با سوریه را موضوع دیگر رایزنی‌های دو کشور نام برد و گفت: ما تاکید داریم باید از مسیر دیپلماسی نگرانی‌ها هر دو طرف یعنی سوریه و ترکیه برطرف شود.

وی افزود: در پی عادی سازی روابط ایران و عربستان و نیز ابراز تمایل ریاض برای همکاری‌های سه جانبه، با ترکیه مذاکره کردیم تا فرمت های سه جانبه بین ایران ترکیه و عربستان شکل بگیرد و در پی آن تمرکز برای گسترش همکاری‌های تجاری اقتصادی و سرمایه گذاری میان سه کشور فراهم شود.

در حال تکمیل…

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483502

مهمترین اخبار ایران و جهان: