نیوز سیتی!
13 مهر 1402 - 22:46

فرونشست و کمبود منابع آب یک مسئله ملی است نه منطقه ای

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت مسئله‌ی کمبود آب را در اولویت های خود قرار داده است گفت: عملیات موفق فاز اول انتقال آب دریای عمان به اصفهان نشان داد که با تکنولوژی بومی هم می‌توان آب دریا را شیرین و بحران آب را حل کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست صمیمانه با تشکل‌های دانشجویی استان اصفهان در سالن همایش شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان بیان کرد: ریزگردهای منطقه‌ی غرب کشور فقط شامل ایران نیست از سایر منطقه مانند سوریه، عراق، ترکیه و عربستان است که باعث می‌شود در یک نقطه اثر بگذارد و این مسئله فقط شامل یک استان نمی‌باشد.

وی در رابطه با مسئله کمبود آب گفت: دولت مسئله‌ی کمبود آب را در اولویت های اساسی خود قرار داده است، در ابتدای دولت ۳۰۰ نقطه ی پر از بحران منابع آبی در کشور وجود داشته است.

وی اشاره کرد: کم کاری بسیار زیادی در دولت قبل بوده و به مسائل اولویت ‌دار هم پرداخته نشده است، که خوشبختانه این دولت در حال جبران شدن است.

بهادری جهرمی در مورد انتقال آب از دریای عمان به اصفهان گفت: چرا برخی دانشجویان در بحث انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس ناامید هستند و فکر می‌کنند که توهم و این کار نشدنی است، دلیل این ناامیدی‌ها  این است که امثال این جملات بیان شده ولی به عمل نرسیده است.

وی با اشاره به اردوهای راهیان پیشرفت اظهار داشت: دانشجویان در این اردوها، پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های کشور را  به وضوح می‌بینند، از دانشجویان استان اصفهان می‌خواهم از خط انتقال آب و فاز مرحله اول که فعال شده است بازدید کنند تا ببینند با  تکنولوژی بومی هم می‌توان  آب دریا را شیرین کرد، پس می‌شود و می‌توانیم.

سخنگوی دولت با اذعان به بحران و تنش منابع آبی تصریح کرد: باید تلاش کنیم مشکلات حل شود، نگاه دولت به مسئله آب هیچ زمان، نگاه محلی و منطقه‌ایی نبوده بلکه مسئله‌ای ملی است، دولت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش‌هایی جهشی در تخصیص بودجه به حوزه آب داشته است.

بهادری جهرمی با اشاره بهپیگیری و تلاش مجدانه معاون اول رئیس جمهور در خصوص خط انتقال آب ابراز داشت: با حضور وزیر نیرو، وزیر صمت و دیگر دستگاه‌های دولتی و استانداران درباره تنش‌های آبی و یا آب شیرین‌کن‌ها هم افزایی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با تاکید بر این موضوع که  وظایف منطقه‌ایی هر استان به استاندران  آن استان واگذار شده است تا مدیریت در میدان  داشته باشند اضافه کرد: باید با حمایت‌های ستادی همگی دست به دست بدهیم و برای حل بحران کمبود آب  تلاش کنیم هرچند بحران کمبود آب مختص ایران نیست و در جهان هم بدین شکل می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه کشاورزان باید  پابه پای دولت درخصوص خط انتقال آب از دریای عمان ،دریای خلیج فارس و  ساخت سدها باشند خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری زیرسطحی و صرفه‌جویی  در مصارف آب باید بحران کمبود آب را مدیریت کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1528402

مهمترین اخبار ایران و جهان: