نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 06:32

لاوروف در تاجیکستان درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد

لاوروف در جریان سفر به تاجیکستان با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه با «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان و «سیرو الدین محردین»، وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.

لاوروف روز گذشته برای سفری رسمی و دیپلماتیک وارد دوشنبه شده بود. به گفته وزارت خارجه روسیه، در جریان این مذاکرات، طرفین در مورد روابط دوجانبه، چشم انداز توسعه بیشتر روابط متحدانه بین مسکو و دوشنبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه گفتگو کردند.

وزیر خارجه روسیه همچنین موضوعاتی را که در دستور کار روابط بین المللی و منطقه‌ای دو کشور است، در این دیدارها و گفتگوها بررسی کرد. از دیگر موضوعات این مذاکرات، تعمیق هماهنگی سیاست خارجی روسیه و تاجیکستان در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای (SCO) و همچنین سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا بوده است.

لاوروف پیش از این در ماه مه ۲۰۲۲ در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع به تاجیکستان سفر کرده بود.

تاجیکستان میزبان ۲۰۱ امین پایگاه نظامی روسیه است. این پایگاه یکی از بزرگترین تأسیسات نظامی خارجی روسیه است که در شهرهای دوشنبه و بختر مستقر شده است و تعداد پرسنل نظامی آن به حدود ۷۵۰۰ نفر می‌رسد.

براساس توافقنامه شرایط حضور پایگاه نظامی روسیه در خاک جمهوری تاجیکستان (۲۰۱۲)، اقامت نظامیان روسی در این پایگاه در خاک تاجیکستان تا سال ۲۰۴۲ تمدید شده است. لاوروف هنگام ورودش به تاجیکستان، از این پایگاه بازدید کرد.

سال گذشته، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در جریان گفتگو با «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با اشاره به اهمیت پایگاه نظامی روسیه در خاک تاجیکستان گفته بود: «روسیه قصد دارد با توجه به حضور پایگاه نظامی بزرگ منطقه‌ای خود در خاک تاجیکستان، به صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به این کشور ادامه دهد تا توانایی‌های رزمی خود و کشورهای مشترک المنافع (CIS) را تقویت کند.»

شویگو همچنین اظهار داشت که همکاری نظامی روسیه و تاجیکستان عاملی حیاتی برای ثبات در آسیای مرکزی است. او گفت: «ما قصد داریم به طور مداوم برنامه‌های مشترک را برای تضمین امنیت منطقه اجرا کنیم. برای این منظور، ما به ارائه کمک‌های نظامی و فنی و کمک به تقویت توانایی‌های رزمی نیروهای مسلح تاجیکستان ادامه خواهیم داد. این به تأمین تسلیحات روسیه، آموزش نیروها و آموزش اشاره دارد.» وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که بهره برداری از پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه و ارتقای توانمندی‌های آن نقش مهمی در امنیت منطقه ایفا می‌کند. در این گفت وگوها، دو وزیر بر موضوعات مبرم دوجانبه تمرکز کردند و طرح همکاری میان وزارت دفاع روسیه و تاجیکستان در سال ۲۰۲۳ را امضا کردند.

وزیر دفاع تاجیکستان نیز به نوبه خود به اهمیت همکاری دو کشور پرداخت. وی گفت: «از آخرین نشست ما در چارچوب همکاری‌های دوجانبه، کارهای زیادی از جمله چند تمرین مشترک انجام شده است. مایلم از این فرصت استفاده کرده و از کمک و حمایت همه جانبه شما صمیمانه تشکر کنم.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1264739

مهمترین اخبار ایران و جهان: