نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 11:19

صلحی که به سود روسیه باشد، پایدار نخواهد بود

وزیر خارجه آمریکا مدعی است که توافق آتش‌بس احتمالی بین مسکو و کی‌یف که به نفع روسیه باشد، به صلح پایدار منجر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تاکید بر حمایت واشنگتن از کی‌یف، از نسخه مدنظرش برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین پرده برداشت.

بلینکن گفت: هم‌اکنون و در طول هفته‌ها و ماه‌های آتی، برخی کشورهای خواستار آتش‌بس خواهند شد و در ظاهر هم معقول و منطقی و حتی جذاب به نظر می‌رسد. به‌هرحال چه کسی دوست ندارد که طرفین جنگ سلاحشان را زمین بگذارند؟ چه کسی دوست ندارد که کشت و کشتار تمام شود؟

وی اضافه کرد که «آتش‌بسی که صرفا خطوط مقدم کنونی را در جای خود ثابت نگه دارد، روسیه را قادر می‌سازد تا تسلط خود بر اراضی اشغالی را تحکیم کرده و با این استدلال که آتش‌بس جاری، صلح عادلانه و پایدار نیست، دوباره دست به حمله بزند. این یک صلح "ویترینی"(پوتمکین) است.»

(اصطلاح پوتمکین برگرفته از نحوه لباس پوشیدن گریگوری پوتمکین، از دولتمردان اسبق روسیه است که عمدتا برای تحت تاثیر قرار دادن و جلب توجه کاترین کبیر از این نوع پوشش استفاده می‌کرد.)

بلینکن مدعی شد: چنین صلحی به متجاوز پاداش داده و قربانی را مجازات می‌کند. به جای آن، باید با یک توافق احتمالی، تمامیت حاکمیتی و ارضی و استقلال اوکراین تضمین شود و لازمه چنین توافقی مشارکت و موافقت تمام و کمال کی‌یف است.

وی همچنین تاکید کرد که روسیه باید در بازسازی پساجنگ اوکراین، سهم خود را ادا کند و افزود: در صورت آمادگی روسیه برای صلح حقیقی، آمریکا همگام با اوکراین و سایر متحدان و شرکایش در سراسر جهان، پاسخ خواهد داد.

مقامات غربی پیش‌تر گفته‌اند که کی‌یف باید به‌تنهایی و با مفاد موردنظرش اقدام به صلح کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پارسال از «فرمول صلح» خود پرده برداشت و از روسیه خواست تا چهار منطقه الحاقی جدید در شرق اوکراین به علاوه کریمه را تسلیم کند. مسکو به دفعات این شروط را رد کرده و آن را غیرقابل قبول خوانده است.

مسکو نیز در سوی مقابل، تاکید کرده که صلح تنها زمانی قابل دستیابی است که اوکراین با کنار گذاشتن درخواستش برای پیوستن به ناتو، به کشوری بی‌طرف بدل شده و مناطق الحاقی به خاک مسکو را به رسمیت بشناسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1258383

مهمترین اخبار ایران و جهان: