نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 19:03

۳۰ حلقه چاه عمیق آب در خراسان شمالی کم‌آب یا خشک شد‌

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی از خشک شدن ۳۰ حلقه چاه آب عمیق در استان خبر داد.

رضا نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و گرم شدن زمین، در طی سال‌های 1401 و 1402 حدود 30 حلقه چاه از منابع آب شرب استان خراسان شمالی  به شدت دچار کاهش آبدهی شده  یا کامل خشک شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه آب شرب مورد نیاز هم استانی‌ها از طریق  671 حلقه چاه، چشمه و قنات در سطح استان تامین می شود، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، چشمه و  قنات‌های موجود بهدلیل فصلی بودن وضعیت مناسبی از لحاظ آبدهی ندارند و همین طور سدها هم به عنوان منابع آبی پایداری محسوب نمی‌شوند. 

مدیرعامل آبفای خراسان شمالی افزود: در حال حاضر 70 پروژه فعال در سطح روستاها و شهرهای استان داریم که 15 پروژه آن در قالب پروژه‌های تنش تعریف شده اند که عملیات اجرایی این پروژه‌ها از سال 98 آغاز شده است و 30 درصد این پروژه‌ها در تابستان 1402 به بهره برداری خواهد رسید. 

نعیمی در ادامه راه های صرفه جویی و مدیریت مصرف آب شرب در فصل گرم سال را بیان کرده و اظهار داشت: بیشترین منابع آبی استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید کشاورزان و باغداران نسبت به صرفه جویی منابع و استفاده صحیح از آب به عنوان نعمتی که این روزها کمتر در دسترس است٬ آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود:  استفاده از ظرفیت آب‌های دریاها، استفاده از سیستم بازچرخانی آب خاکستری و نمک زدایی سه روش  برای برون رفت از مشکلات حوزه آب در کشور است که امیدواریم با تزریق اعتبارات ملی استان ما هم از این موهبت‌ بهره‌مند شود.

انتهای پیام/311/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1423739

مهمترین اخبار ایران و جهان: