نیوز سیتی!
20 آذر 1401 - 09:47

دیدار نجیب میقاتی و محمد بن سلمان در عربستان

منابع خبری از دیدار نخست‌وزیر دولت موقت لبنان با ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و چین در ریاض خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شب گذشته «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان که برای شرکت در نشست کشورهای عربی و چین در ریاض به عربستان سفر کرده است با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار کرد.

طبق آنچه که خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داده، میقاتی و بن سلمان در این دیدار به ابعاد روابط دوجانبه لبنان و عربستان پرداختند. نجیب میقاتی در این دیدار تاکید کرد که لبنان متعهد به انجام هر اقدامی است تا از توهین به عربستان و همه کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جلوگیری شود.

در دیدار نخست‌وزیر دولت موقت لبنان و ولیعهد سعودی همچنین بر لزوم انتخاب سریع رئیس جمهور لبنان و انجام اصلاحات مورد نظر مردم و جامعه جهانی تاکید شد.

دیدار میقاتی و بن سلمان در شرایطی صورت گرفت که عربستان طی ماه‌های گذشته و بعد از شکست برنامه‌های خود در انتخابات پارلمانی لبنان تمرکز خود را معطوف به مداخله در پرونده ریاست‌جمهوری این کشور کرده و آنگونه که منابع پارلمانی گزارش می‌دهند مداخلات ریاض در این پرونده یکی از موانع اصلی توافق لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور است.

منابع آگاه لبنانی گزارش می‌دهند با وجود تلاش‌های فراوان میقاتی برای جلب نظر و رضایت سعودی‌ها اما عربستان همچنان از اتخاذ هرگونه موضع مثبت نسبت به میقاتی خودداری می‌کند؛ چرا که سعودی‌ها هنگام انتخاب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر لبنان تحت حمایت‌های پاریس، به فرانسوی‌ها گفتند: « شما درباره سعد حریری و نجیب میقاتی با ما صحبت می‌کنید. حریری مهره ما بود و در آغوش شما اما میقاتی هم مهره شماست و هم در آغوش شما می‌ماند».

این درحالی است که پرونده لبنان در نشست کشورهای عربی و چین در عربستان که نجیب میقاتی نیز به آن پیوست مطرح شده و بیانیه‌ای که درباره آن صادر شد مشابه بیانیه‌ای بود که عربستان و فرانسه سال گذشته درباره پرونده لبنان ارائه کرده بودند و بر همان سیاست‌های قبلی ریاض در قبال لبنان تاکید داشت.

بر همین اساس برخی منابع لبنانی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است عربستان دور جدیدی از مداخلات خود را در امور سیاسی لبنان با سرفصل‌های جدید آغاز کرده و در کنار به چالش کشیدن پرونده ریاست‌جمهوری، قصد ورود جدی به پرونده دولت لبنان را نیز داشته باشد. در هر صورت باید منتظر تحولات لبنان طی روزهای آینده باشیم و البته آنگونه که شواهد نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد طرف‌های مربوطه در این کشور تا قبل از پایان سال جاری میلادی قادر به خارج کردن لبنان از خلأ سیاسی باشند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 904183

مهمترین اخبار ایران و جهان: