نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 11:16

واکنش پکن به تنش‌آفرینی آمریکا؛ جنگنده‌های چینی آسمان تایوان را سیاه کردند

در پی تصویب بودجه نظامی میلیاردی آمریکا که بخشی از آن به تایوان مربوط می‌شود، ارتش چین 71 جنگنده و هفت کشتی را به سمت تایوان فرستاد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) اعلام کرد کرد که ارتش چین در بزرگ‌ترین تهاجم خود به این جزیره، ۷۱ جنگنده و هفت کشتی را به سمت تایوان فرستاده است.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، در حالیکه پکن به «تبانی و تحرکات» ایالات متحده آمریکا و جزیره تایوان اعتراض کرده است، وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش چین در بزرگترین تهاجم روزانه خود ۷۱ جنگنده و هفت کشتی را به سمت تایوان فرستاده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه امروز خود مدعی شد که در جریان نمایش قدرت ۲۴ ساعته چین، ۴۷ جنگنده پکن از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده است

طبق این گزارش، در بین جنگنده‌های چین، ۱۸ جنگنده «جی-۱۶»، ۱۱ جنگنده «جی-۱» و ۶ جنگنده سوخو-۳۰ و پهپادهایی نیز بنا بر گزارش ارتش تایوان دیده شده است.

وزارت دفاع تایوان گفته است که از طریق سامانه‌های موشکی زمینی و همچنین کشتی‌های نیروی دریایی تایوان، حرکات جنگنده‌ها و کشتی‌های چین را تحت نظر داشته است.

این خبر در حالی منتشر شده است که پکن که بارها تأکید کرده است تایوان بخشی از قلمرو این کشور محسوب می‌شود، روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که «گشت زنی‌های آمادگی رزمی مشترک و رزمایش‌های ضربتی قدرت شلیک مشترک را» در حریم هوایی و دریایی اطراف جزیره تایوان انجام داده است.

ارتش آزادی خلق چین تصریح کرد که این رزمایش‌ها، «پاسخ قاطعانه به تنش‌زایی و تحرکات فعلی آمریکا-تایوان بوده است».

گرچه چین روز گذشته دقیقاً به ماهیت تحرکات تایوان و آمریکا اشاره نکرد اما آن طور که در گزارش الجزیره آمده است،‌ پکن از مفاد مرتبط با تایوان در بودجه دفاعی تازه تصویب شده ایالات متحده بسیار به خشم آمده است.

بودجه ۸۵۸ میلیارد دلاری ایالات متحده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه هفته گذشته به امضا درآورد، مجوز افزایش همکاری امنیتی واشنگتن با تایوان را صادر کرده است

چین به شدت با حمایت آمریکا از تایوان که ۲۳ میلیون جمعیت دارد و در امتداد ساحل شرقی چین قرار گرفته است. ایالات متحده گرچه هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما از مهم‌ترین حامیان بین‌المللی این جزیره و از تأمین کنندگان مهم تسلیحات آن محسوب می‌شود.

«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان صبح امروز در یک مراسم نظامی بر لزوم تقویت ظرفیت دفاعی تایوان به واسطه «گسترش مداوم استبداد» تأکید کرد اما با این وجود هیچ‌گونه اشاره‌ای به جدیدترین فعالیت نظامی چین در تایوان نکرد.

وی به جمعی از نظامیان تایوان گفت: «هرچه آمادگی‌های ما بیشتر باشد، تلاش‌های عجولانه برای حمله و تهاجم کمتر خواهد بود و هرچه بیشتر متحد باشیم، تایوان قدرتمندتر و امن‌تر خواهد بود».

سیاست آمریکا در فروش تسلیحات به تایوان، همواره عامل تحریک آمیز در روابط میان پکن و واشنگتن بوده است و وزارت خارجه چین روز شنبه اعلام کرد که در خصوص همکاری دفاعی میان آمریکا و تایوان بسیار «متأسف و به شدت با آن مخالف است» و این که لایحه بودجه دفاعی واشنگتن، «به شدت بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأثیر خواهد گذاشت».

پیش از این، پکن در اعتراض به سفر «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به مدت پنج روز رزمایش نظامی گسترده‌ای را برگزار کرد.

پکن بر این باور است که سفر مقام‌های کشورهای خارجی به تایوان به مفهوم به رسمیت شناختن تایوان به عنوان کشوری مستقل است و این مسئله را چالشی برای حاکمیت چین می‌داند.

با این حال تایوان معتقد است که مردم تایوان و نه چین می‌بایست سرنوشت این جزیره را تعیین کنند.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 935283

مهمترین اخبار ایران و جهان: