نیوز سیتی!
23 آبان 1402 - 10:03

روایتی از یک مطالبه مردمی که بعد از 20 سال به فرجام رسید

ادامه خیابان عاشق اصفهانی و تعریض خیابان ولی‌عصر(عج) جلوان یکی از مطالبات جدی و قدیمی مردم منطقه ۱۴ بود که بارها با تجمع و پیگیری‌های قانونی به دنبال تحقق آن بودند، با افتتاح این پروژه‌ جاده مرگ(عاشق شرقی) بعد از ۲۰ سال تبدیل به شریان زندگی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان که محلاتی همچون جلوان، زینبیه، حصه، عمان سامانی و ارزنان را در خود جای داده، در دهه‌های اخیر به عنوان یکی از مناطق کمتر برخوردار شهر اصفهان شناخته شده است. منطقه‌ای که در سالیان گذشته با برخورداری از ۱۶۰ هزار نفر بیشترین میزان بافت فرسوده با ۳۱۲ هکتار و البته معضل حاشیه‌نشینی تا حد زیادی از کانون توجه متولیان شهری به دور بوده است.

اما در این دوره مدیریت شهری که رسیدگی به معضلات و کاستی‌های محلات کم برخوردار به عنوان رویکردی محوری در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است، چندین پروژه شاخص عمرانی، فرهنگی و خدماتی برای این منطقه تعریف شده است.

 حدفاصل میدان جوان تا محله جلوان و اتوبان فرودگاه جاده‌ای وجود داشت که به سبب تصادفات منجر به فوت و جرح، با عناوینی همچون جاده مرگ شناخته می‌شد. این مسیر که با نام «خیابان عاشق اصفهانی شرقی» نیز شناخته می‌شود، دارای عرضی بسیار کم با آسفالتی فرسوده بدون هیچ روشنایی بود و رفت و آمد در آن به‌صورت دوطرفه انجام می‌شد که پس از رفع مشکلات بین‌بخشی همچون قرارگیری در حریم شهر، به اراضی شهر اصفهان الحاق شد تا شهرداری بتواند در قالب پروژه‌ای مشکلات آن را رفع کند.

در همین راستا پروژه‌ای تحت عنوان «احداث خیابان عاشق اصفهانی سوم» تعریف شد تا علاوه بر جلوگیری از تصادفات ناشی از ناایمن بودن جاده، ترافیک اتوبان شهید آقابابایی نیز کاهش پیدا کند. مبلغ پیمان پروژه احداث خیابان عاشق اصفهانی سوم، ۲۷۸ میلیارد ریال بوده است.

 

فروردین ۱۴۰۰ آخرین تجمع مردم در این نقطه حادثه‌خیز بود

ادامه خیابان عاشق اصفهانی و تعریض خیابان ولی‌عصر(عج) جلوان یکی از مطالبات جدی و قدیمی مردم منطقه ۱۴ بود که بارها با تجمع و پیگیری‌های قانونی به دنبال تحقق آن بودند؛ اما فروردین ۱۴۰۰ آخرین تجمع مردم در این نقطه حادثه‌خیز بود که در آن زمان خبرگزاری فارس این تجمع را پوشش داد(اینجا بخوانید) و بعد از مرداد ۱۴۰۰ در دوره جدید مدیریت شهری این انرژی مردمی بجای تقابل با تبدیل شدن به مشارکت، به کمک شهرداری آمد تا با پیگیری مجدانه شهردار و شورای اسلامی شهر اصفهان گره کور چندین ساله، اول در مراجع قانونی (با پشتیبانی خوب مدیریت استان) و سپس در علمیات آزادسازی و عمرانی به ثمر نشست.

 

تجمع مردم منطقه جلوان در سال 1400

 

ایمن‌سازی خیابان عاشق اصفهانی شرقی و خیابان جلوان دو پروژه مکمل یکدیگر در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است که اصلاح آن، دسترسی اهالی محله جلوان و ساکنان مجموعه نگین شرق به داخل شهر را تأمین می‌کند.

امروز افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی به ایستگاه منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان رسید تا بعد از چند ماه دوباره پروژه‌هایی شامل تقاطع غیرهم‌سطح شهدای ورزشکار، خیابان عاشق اصفهانی شرقی و خیابان ولی‌عصر(عج) جلوان به ارزش ۲۶۴۰ میلیارد ریال آماده افتتاح شده باشد.

با افتتاح این پروژه‌ جاده مرگ(عاشق شرقی) بعد از ۲۰ سال تبدیل به شریان زندگی شد، جلوان و ارزنان از مهجوریت خارج و ترافیک محور اصفهان دولت‌آباد کاهش می‌یابد.


علی صالحی،سخنگوی شورای شهر اصفهان

 

منطقه ۱۴ جزو اولویت‌های این دوره از مدیریت شهری قرار گرفت

علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده منطقه ۱۴ در کنار سایر محلات کم برخوردار جزو اولویت این دوره از مدیریت شهری قرار گرفت، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر و شهردار با حضور در مناطق کم برخودار به ویژه منطقه ۱۴ در ابتدای کار تأکید کردند که این منطقه جزو اولویت‌ها است تا این دست محلات را فاصله آن را با سایر محلات شهر کمتر کنند تا عدالت فضایی، مکانی و امکاناتی برقرار شود.

وی با اشاره به تعریف سه سیاست برای محلات منطقه ۱۴ گفت: در گام نخست سیاست فرهنگی و نرم‌افزاری برای این منطقه تعریف شد که این سیاست باید در حوزه رویدادها، اقدامات و مشارکت‌های مردم تقویت می‌شد.

صالحی با بیان اینکه حفظ هویت و همبستگی و احساس تعلق به منطقه و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و مهارتی از دیگر سیاست‌های تعریف شده برای این منطقه بود، افزود: این سیاست‌ها بواسطه خود اهالی و فعالان منطقه با پشتیبانی شهرداری باید سازماندهی می‌شد تا فضای نگرشی و نرم‌افزاری مثبتی حاکم شود تا بتوان ظرفیت‌های موجود را تقویت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در ادامه اقدامات میان مدت عمرانی و اجرایی برای این منطقه لازم بود، بخشی از زیرساخت‌ها نیاز به تکمیل داشت که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دنبال شد و بعضی از زیرساخت‌ها باید ایجاد می‌شد مانند تفریحی که بازیکده حصه در دستورکار قرار گرفت.

ایجاد بازار بزرگ هفتگی در منطقه ۱۴

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازار بزرگ هفتگی در این منطقه دنبال می‌شود، تصریح کرد: کلانتری که جزو اولویت‌های شهرداری نبود اما در این دوره دنبال شد و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود و مطالبه دیرینه مردم با همکاری شهرداری رقم خواهد خورد.

صالحی با بیان اینکه در مجموع اقدامات میان مدت گره‌های کور چندین ساله در منطقه ۱۴ داشتیم، عنوان کرد: از جمله خیابان عاشق اصفهانی سوم یا شرقی، خیابان ولیعصر جلوان و محل تقاطع این دو خیابان با هم، آسیب‌های مالی و جانی بسیاری را به شهروندان وارد کرده بود.

سخنگوی شورای شهر اصفهان افزود: وضعیت این منطقه به دلیل اینکه خارج از محدوده بود و اراضی کشاورزی وجود داشت و به لحاظ قانونی و عمرانی با پیچیدگی‌های خاصی روبرو بود، سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و مردم از این وضعیت نارضایتی داشتند.

وی اضافه کرد: در زمینه فضای بصری و زیباسازی محله و موضوعات ترافیکی در خود محلات منطقه ۱۴ نیاز بود اقداماتی انجام شود و در کنار آن پروژه‌هایی در این ۲ سال اتفاق افتاد بخش زیادی از آن به بهره‌برداری رسید و بخشی دیگر شروع به کار شده است.

 

استقرار یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های بزرگ کشور در منطقه ۱۴

صالحی با اشاره به پروژه‌های منطقه ۱۴ عنوان کرد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار، تقاطع غیرهمسطح مرحوم کاظمی آشتیانی، استقرار یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های بزرگ کشور با همکاری بنیاد شهید و شهرداری، ایجاد طرح سومین میدان بزرگ شهری که با مشارکت بخش خصوصی در حال پیگیری است، می‌توان اشاره کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نقطه عطف این طرح‌های بلندمدت و تلاش برای ارتقای زیرساخت‌ها و کاهش فاصله محلات منطقه ۱۴ با سایر محلات شهر موضوع افتتاح خط ۲ متروی اصفهان از سمت شمال تا پایان سال ۱۴۰۳ است که هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: ۴ ایستگاه که از دارک تا میدان قدس ادامه پیدا می‌کند، در اولویت مدیریت شهری است تا در خط ۲ علاوه بر اینکه همزمان از دو طرف حفاری انجام می‌شود تمام ایستگاه‌های مسیر ۱۴ کیلومتری و تمام ۱۶ ایستگاه در حال احداث است و تجهیزات و روسازی مسیر هم همزمان دنبال می‌شود تا حداقل به نصف زمان ایجاد احداث خط ۲ نسبت به خط یک کاهش پیدا کند.

صالحی بیان کرد: بهره‌برداری این خط که از دارک در منطقه ۱۴ شروع می‌شود و تا کهندژ در منطقه ۹ خیابان اشرفی اصفهانی ادامه پیدا می‌کند از بخش شمالی این خط در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر اقدامات نرم‌افزاری و کوتاه مدت و میان مدت عمرانی چند قدم بلند عمرانی در افق زمانی بلندمدت برداشته شود.


مترو اصفهان

 

افتتاح خط ۲ مترو از منطقه ۱۴

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تعدادی از این پروژه از جمله تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار، تقاطع غیرهمسطح مرحوم کاظمی آشتیانی، بازیکده حصه، فضاسازی و نوسازی و بهسازی محلات منطقه ۱۴، پروژه ورزشگاه امام خمینی(ره) منطقه ۱۴، احداث پردیس خانواده محور، احداث یک ورزشگاه دیگر در محله، ادامه خیابان عاشق اصفهانی و خیابان ولیعصر و تعدادی دیگر از پروژه‌ها یا به سرانجام رسیده و یا در حال پیگیری است و درکنار آن افتتاح خط ۲ مترو از این منطقه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی با نیروی انتظامی، بخش خصوصی و بنیاد شهید شده است تا چند ابرپروژه بزرگ و قابل توجه در این منطقه رقم بخورد، تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل شدن این پروژه‌ها مثل چند پروژه‌ای که در تابستان افتتاح شد، بتواند سطح کیفیت زندگی را در این مناطق ارتقا دهد تا هم باعث رضایت‌مندی مردم شود و هم سبب عدالت بین محلات این منطقه و سایر مناطق شهر شود و ارتقای فضای فرهنگی و اجتماعی بتواند بخشی از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه را کاهش دهد.

 

خیابان عاشق اصفهانی شرقی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال احداث شد

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به افتتاح ۲,۶۴۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار که با اعتباری بالغ بر ۱,۳۲۰ میلیارد ریال احداث شده است، در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه خیابان عاشق اصفهانی شرقی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال احداث شده و آماده بهره‌برداری است، گفت: هزینه آزادسازی مسیر خیابان عاشق اصفهانی شرقی به‌طول هزار متر و عرض ۳۶ متر، ۲۰۰ میلیارد ریال است.

کریمی با اشاره به پروژه خیابان ولی‌عصر جلوان با هزینه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال خاطرنشان کرد: هزینه اجرایی این خیابان به طول هزار متر و عرض ۲۴ متر، ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است، همچنین برای آزادسازی آن ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.


منطقه حصه اصفهان

 

توسعه متوازن و عدالت منطقه‌ای با محوریت محرومیت‌زدایی

به گزارش فارس، در این دوره از مدیریت شهری در کنار تکمیل پروژه‌های عمرانی و تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه متوازن و عدالت منطقه‌ای با محوریت محرومیت‌زدایی و ارتقای رفاه زندگی شهروندان در محلات کم برخوردار به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری اصفهان تعریف شده است.

مسائل اجتماعی ریشه و پایه همه امور است و حتی مسائل فرهنگی به نوعی مرتبط با موضوعات اجتماعی است و برای همین توجه به محرومیت‌زدایی و رفع فقر می‌تواند زمینه را برای حل سایر امور و چالش‌ها فراهم سازد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1571183

مهمترین اخبار ایران و جهان: