نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 15:50

پیش‌بینی فائو از ‌تولید 13.5 میلیون تن گندم در ایران

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید گندم کشور امسال 27 درصد افزایش یافته است، گفت: سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرده است که میزان تولید گندم ایران امسال با 13.5 میلیون تن رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ شاهپور علائی مقدم در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه تولید گندم کشور امسال 27 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرده است که میزان تولید گندم ایران امسال با 13.5 میلیون تن رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: تاکنون کل گندم خریداری شده از 7.3 میلیون تن عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زراعی جدید 9 میلیون تن از کشاورزان کشور خریداری شود.

علائی مقدم به نقش سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی در افزایش تولید گندم اشاره کرد و گفت: در حالی که سال 1400 کل گندم خریداری شده از کشاورزان 4.9 میلیون تن بود، در سال 1401 این عدد به 7.2 میلیون تن افزایش یافت و در سال زراعی جدید هم تاکنون‌ 7.3 میلیون تن خریداری شده است.

علائی مقدم علت افزایش تولید گندم را حمایت‌های نهاده‌ای، انجام بیمه محصولات کشاورزی و زراعی، تأمین بذر، تهیه کود و انجام کشت قراردادی در سطح یک‌ونیم میلیون هکتار عنوان کرد.

* پول همه گندمکاران با کیلویی 15 هزار تومان محاسبه می‌شود

در این میزگرد عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هفته گذشته قیمت گندم کیلویی 15 هزار تومان ابلاغ شد و همه گندم‌های خریداری شده از کشاورزان با این نرخ محاسبه و پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر تاکنون نرخ گندم خریداری شده با قیمت 11 هزار و 500 تومان پرداخت شده بود، مابه‌التفاوت آنها با نرخ جدید محاسبه و پرداخت می‌شود.

هاشمی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه نرخ گندم کیلویی 15 هزار تومان تعیین شده بود اما اعتبار لازم تأمین نشد و این شاید موجب دلسردی برخی از کشاورزان در تحویل گندم تولیدی‌شان به سیلوهای دولتی شد.

وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده است هر زمان قیمت مناسب برای گندم تعیین می‌شود و پول گندمکاران به موقع پرداخت می‌شود، خرید دولتی وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

هاشمی توضیح داد: مثلا در سال 1399-1400 قیمت گندم مورد رضایت کشاورزان نبود از این رو تولید و خرید تضمینی به شدت کاهش یافت، اما در سال زراعی 1400-1401 قیمت مناسب بود و به همین دلیل خرید تضمینی از 4.6 میلیون تن به 7.4 میلیون تن جهش یافت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1395567

مهمترین اخبار ایران و جهان: