نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 16:16

آیا اختلافات نفتی عربستان و امارات از سرگرفته می‌شود؟

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تهدید امارات برای خروج از سازمان اوپک پلاس سوالاتی در خصوص سرنوشت روابط عربستان و امارات به وجود می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تهدید  امارات به خروج از سازمان «اوپک پلاس » به رهبری عربستان علامت سوال‌هایی درباره واکنش عربستان به این تصمیم و اینکه ممکن است  دو طرف دچار اختلافاتی شوند، به وجود می‌آید.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی در سال 2023 برنامه زیادی خواهد داشت؛چراکه  قصد دارد نفت بیشتری را  تولید کند و  موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی  کشورهای غربی در منطقه تقویت کند و  این کشور میزبان COP28  در سال 2023 خواهد بود.

به گزارش سعودی لیکس، رویترز تاکید کرد که « محمد بن زاید»  رئیس امارات با توجه به اصرار عربستان سعودی  بر رهبری اوپک پلاس و تصمیم کاهش تولید نفت معتقد است که کشورش باید از این سازمان خارج شود.

امارات متحده عربی به مدت 55 سال یکی از اعضای کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت بوده است.اما سیاست فعلی اوپک  پلاس برای محمد بن زاید سودمند نیست. این کشور  تنها مجاز به پمپاژ 3 میلیون بشکه در روز است که بسیار کمتر از ظرفیت 4 میلیون بشکه‌ای خود در روز  است.

این ظرفیت حتی کمتر از هدف تولید روزانه 5 میلیون بشکه‌ای است که شرکت ملی نفت ابوظبی اخیراً تا سال 2027 معرفی کرده است.

امارات متحده عربی در سال‌های 2020 و 2021 از محدودیت‌های اوپک  پلاس ناراضی  بوده است. اما سیاست‌های نفتی جدید «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اخیراً  سیاست اوپک پلاس را در جهتی بی‌ثبات‌کننده قرار داده است.

در شرایطی که آمریکا و کشورهای اروپایی از کمبود انرژی رنج می‌برند  و در این زمینه دچار رکود شده‌اند، کاهش تولید نفت طبیعتا منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود و این چالشی برای کشورهای غربی است. اما  این تصمیم  راهی برای محمد بن سلمان باز می‌کند تا در زمینه سیاست‌های نفتی بیشتر بتواند با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  مقابله کند.

محمد بن زاید می‌تواند با خروج از اوپک پلاس ، همانطور که قطر در سال 2019 انجام داد، این وضعیت را تغییر دهد. امارات متحده عربی با تولید بیشتر نفت می‌تواند درآمد بیشتری را کسب کند؛ در حالی که  با این تصمیم رضایت متحدان خود  را به دست می‌آورد و همچنین در آینده تلاش می‌کند بتواند بازیگری تعیین‌کننده در بازارهای بین‌المللی به‌شمار آید.

همچنین تصمیم امارات برای خروج  از سازمان اوپک پلاس و افزایش تولید نفت باعث می‌شود تا دبی به عنوان مقاصد اصلی خلیج فارس برای مقر شرکت‌های غربی  باشد و  این امر از تلاش‌های عربستان برای مجبور کردن آن‌ها با هدف انتقال مقرشان به ریاض جلوگیری می‌کند.

خروج امارات از اوپک پلاس ممکن است به زودی اتفاق نیفتد؛ چرا که  انجام این اقدام برای تولید نفت بیشتر در زمانی  که این کشور  میزبانی کنفرانس آب و هوا  است، وجهه خوبی  برای ابوظبی نخواهد داشت.

«طحنون بن‌زاید آل‌نهیان» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در سپتامبر گذشته با محمد بن سلمان ملاقات و سعی کرد او را از تصمیم برای کاهش تولید نفت منصرف کند به این دلیل که این امر ضروری نبوده و ممکن است باعث خشم بیشتر آمریکا و ایجاد تنش بیشتر با این کشور شود.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به‌عنوان متحدان نزدیک منجر شد و دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

روزنامه وال استریت ژورنال  اخیرا نوشت اختلافی میان امارات و عربستان به دلیل نگرانی از تشدید خشم آمریکا از کاهش تولید نفت وجود دارد و برخی از اعضای اوپک پلاس همچنین نگرانند که کاهش تولید نفت منجر به تنش کشورشان با آمریکا شود.

اختلاف بین عربستان سعودی و امارات در زمینه‌های نفتی برای اولین بار نیست؛ بلکه پیش از این نیز امارات متحده عربی در ژوئیه سال 2021 با پیشنهاد عربستان برای افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز مخالفت کرده بود، پیشنهادی که عربستان سعودی برای جبران خسارات رکود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا ارائه کرده بود. در آن زمان، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر نفت عربستان، بدون نام بردن از امارات، انتقاد شدیدی از امارات کرد و خواستار اتخاذ تصمیمات «منطقی و برابر» شد.

پیش از این، وب‌سایت «اکسیوس» به نقل از یک مقام سابق آمریکایی و یک مقام عربی اعلام کرده بود که «عربستان سعودی» پس از تصمیم اخیر «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت ، تعدادی از کشورهای عربی را تحت فشار قرار داده است تا در حمایت از مواضع عربستان بیانیه‌هایی صادر کنند.

پیش از این ناظران اعلام کردند که پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در مقادیر بی‌سابقه همچنان در سطح منطقه و جهان تشدید می‌شود که این امر ممکن است باعث تغییرات آشکار در روابط بین‌المللی شود. تأثیر این تصمیم به روابط واشنگتن و ریاض محدود نشد، بلکه به‌نظر می‌رسد که ممکن است به روابط ریاض با مهم‌ترین هم‌پیمان عربی خود، یعنی امارات نیز کشیده شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 924967

مهمترین اخبار ایران و جهان: