نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 10:54

آغاز کوچ عشایر از 15 اردیبهشت ماه به ییلاقات پیرانشهر

مدیرکل امور عشایرآذربایجان غربی گفت : از 15 اردیبهشت ماه سال جاری کوچ عشایر به ییلاقات شهرستان پیرانشهر آغاز می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، علی ناجی اظهار داشت: دستیابی به استقلال اقتصادی، تامین نیاز خانواده ها، تولید موادغذایی در جامعه به واسطه عشایر حائز اهمیت است و پیرانشهر به عنوان یکی از گلوگاه های قاچاق دام است که لازم است تدابیر کافی در این خصوص اندیشیده شود.

وی در خصوص نحوه کوچ عشایر تصریح کرد: برای تردد و انجام کوچ عشایر داشتن مجوزچرای دام از منابع طبیعی یا کارت هویت از سازمان امور عشایر ایران شرط اصلی است که به غیر از این موارد هیچ گونه مجوزی جهت تردد و کوچ عشایر وجود ندارد.

ناجی درخصوص جابجایی احشام در بین شهرها تاکید کرد: پلاک کوبی دام ها صرفا شرط مجوز جهت جابجایی و مانع از قاچاق دام نیست و برای جابجایی و حمل دام حتما باید مجوزات کتبی لازم از ارگان های ذیربط گرفته شود تا با مشکلات توقیف دام ها مواجه نشوند.

پلاک کوبی و انجام واکسیناسیون دام ها، توزیع عادلانه سهمیه آرد، سوخت عشایر و نهاده های دامی در جهت بهره مندی صددرصدی دامداران به خصوص در فصل کوچ عشایر، تامین اعتبار برای مرمت و بازسازی ایل راه های کوچ رو و آبشخورها، تلاش برای ایجاد پنل های خورشیدی و تامین آب شرب سیار در ییلاقات و.... از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد مطالبه قرار گرفت.

معاون سیاسی فرمانداری پیرانشهر نیز در این جلسه در خصوص دامهای مازاد شهرستان گفت: با توجه به ورود دام و احشام از شهر های همجوار به بهانه های مختلف به پیرانشهر، حتما باید آسیب شناسی و بحث های کارشناسی در راستای جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی در این خصوص انجام گیرد.

در سطح شهرستان پیرانشهر طبق آمار رسمی تعداد ۲۵۰۰ خانوار با ۱۲ هزار نفر جمعیت و حدود ۳۴۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که بصورت فصلی به ییلاقات شهرستان کوچ می کنند که امسال نیز مقرر شده از ۱۵ اردیبهشت ماه کوچ عشایر به سمت ییلاقات آغاز شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1191567

مهمترین اخبار ایران و جهان: